پیش لرزه های برگزیت، بنیادهای سیاسی انگلیس را تکان داد

به گزارش مجله آزمون اول، لندن - خبرنگاران - تمام راه ها برای خروج از بن بست برگزیت در حالی به دربسته خورده است که اینک مشروعیت مجلس و نخست وزیر انگلیس برای رهبری اصلی ترین سیاست ملی این کشور زیر سؤال رفته است.

پیش لرزه های برگزیت، بنیادهای سیاسی انگلیس را تکان داد

به گزارش روزسه شنبه خبرنگاران، با شکست مجدد طرح دولت ترزا می درباره نحوه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در مجلس، دیگر اعتبار چندانی برای دولت نمانده است. مجلس هم پس از مخالفت مجدد با توافقنامه برگزیت، یکپارچگی خود را ازدست داده و شکاف عمیقی بر سر آینده برگزیت به وجود آمده است.

در یک ماه گذشته قانون گذاران انگلیس درباره بیش از 15 لایحه مرتبط با خروج از اتحادیه اروپا رأی گیری کردند اما برآیند هیچ کدام به نتیجه گیری قابل توجهی ختم نمی گردد.

در یک نگاه کلی نمایندگان مجلس با اصل خروج بی توافق از اتحادیه اروپا مخالفند اما هیچ اتفاق نظری درباره نحوه خروج و چگونگی همکاری با اتحادیه اروپا در دوره پسا برگزیت وجود ندارد.

جرمی کوربین رهبر حزب اصلی مخالف دولت معتقد است که طرح دولت مرده و حمایتی در مجلس ندارد. او می گوید طرح برگزیت نرم حزب کارگر جایگزین بهتری برای آنچه او طرح سرهم بندی شده دولت می می خواند به شمار می رود. بااین حال نمایندگان مجلس انگلیس دو هفته پیش با اختلاف بالایی به طرح برگزیت نرم حزب کارگر رأی منفی داده و به همین خاطر کوربین در یک تغییر موضع آشکار، حمایت خود را از گزینه پرطرفدار برگزاری مجدد همه پرسی برگزیت گفت.

ترزا می با برگزاری همه پرسی برگزیت مخالف است. او این اقدام را خیانت به رأی مردم و ناقض موازین دمکراسی می داند. اما اینک که اعتباری برای او و دولتش پس از دوشکست سنگین باقی نمانده، مخالفت او دیگر محلی از اعراب ندارد.

درواقع در شرایط عادی، یک نخست وزیر باتحمل دوشکست در مجلس از مقام خود استعفا می دهد و انتخابات سراسری زودهنگام برگزار می گردد، بااین حال سیاستمداران انگلیسی اذعان دارند که استعفای او از مقام نخست وزیری در شرایطی که تنها 16 روزبه مهلت قانونی برگزیت مانده دردی را دوا نمی نماید.

به تعبیر کارشناسان،با استعفای نخست وزیر و تا زمان روی کار آمدن دولت جدید که دست کم دو ماه زمان می برد، تنها معجزه می تواند کشور را از بن بست کنونی خارج کند.

جان رنتول سردبیر سیاسی نشریه ایندیپندنت می گوید: این وضعیت عادی نیست. دولت بار دیگر بر سر یک سیاست ملی شکست خورده است. برگزیت از دست نخست وزیر خارج شده و اینک مجلس بایستی درباره گام بعدی تصمیم گیری کند.

وی می افزاید:گزینه برگزیت بی توافق در مجلس هواداران زیادی ندارد و به همین خاطر بایستی سریعتر درباره گام بعدی تصمیم گیری گردد.

این تحلیل گر سیاسی معتقد است مخالفت خالی با برگزیت بی توافق سودی ندارد و تنها به وسیله ارائه یک طرح جایگزین می توان مانع چنین رویدادی شد.

وی بیان کرد: حتی اگر مجلس به تعویق مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی دهد، این درخواست بایستی به تائید اتحادیه اروپا برسد. در آن صورت ممکن است اتحادیه اروپا با مدت زمان پیشنهادی مجلس مخالفت یا برای آن شروطی را مطرح کند.

ازنظر او، مجلس فعلاً می خواهد برگزیت به تعویق بیفتد و اتحادیه اروپا هم با این مساله موافقت می نماید. رنتول اما معتقد است این تعویق، فرصتی را فراهم می نماید که اگر انگلیس از برگزیت پشیمان شده، دست به کار گردد. او در همین رابطه برگزاری مجدد همه پرسی برگزیت را بهترین بهانه برای تعویق برگزیت خواند و با اشاره به نتایج نظرسنجی های اخیر پیش بینی کرد که در این همه پرسی مردم به ادامه عضویت در اتحادیه اروپا رأی خواهند داد و انگلیس به عضویت در اتحادیه اروپا ادامه می دهد.

به هر صورت اکثر کارشناسان و تحلیل گران سیاسی اینک روی این مساله اتفاق نظر دارند که دولت ترزا می دیگر اعتبار خود را ازدست داده و مجلس هم برنامه مشخصی برای راهنمایی برگزیت در اختیار ندارد.

از سویی، اگر ماندن در اتحادیه اروپا تا شش ماه پیش گزینه مطلوبی به نظر می رسید، اما با ورشکست شدن تعداد زیادی از شرکت های زنجیره ای، خروج شرکت های خارجی و کاهش صندلی انگلیس در فهرست اقتصادهای برتر دنیا براثر ابهامات برگزیت، به نظر می رسد که ادامه عضویت در اتحادیه اروپا دیگر چنگی به دل نمی زند.

شبک**اروپام ** هـ ن **1708

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 843

به "پیش لرزه های برگزیت، بنیادهای سیاسی انگلیس را تکان داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش لرزه های برگزیت، بنیادهای سیاسی انگلیس را تکان داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید