پاسخ به احتمال فرونشست در اطراف حرم مطهر رضوی ، کدام منطقه ها در خطر هستند؟

به گزارش مجله آزمون اول، مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در پاسخ به ادعاهایی مبنی بر اینکه فرونشست زمین به حرم مطهر نزدیک شده است، گفت: پدیده فرونشست هنوز به حرم مطهر رضوی نرسیده است و هیچ شاهد عینی در این زمینه وجود ندارد.

پاسخ به احتمال فرونشست در اطراف حرم مطهر رضوی ، کدام منطقه ها در خطر هستند؟

به گزارش خبرنگاران، محمد علی انوری در رابطه با فرونشست در اطراف حرم مطهر رضوی گفت: پدیده فرونشست برای نخستین بار در سال 1378 در منطقه قاسم آباد مشهد مشاهده شد که از آن موقع موضوع به صورت جدی مورد پیگیری نهاده شد.هم اینک دشت مشهد و دشت نیشابور در معرض فرونشست نهاده شده اند که این پدیده در منطقه شمال شرق مشهد، محدوده بلوار شاهنامه تا نزدیکی گلمکان وجود دارد، نیروگاه گازی فردوسی و نیروگاه دیزلی مشهد نیز در معرض فرونشست نهاده شده اند.

  • تهران در معرض فروچاله و زلزله؛ کدام منطقه ها بیشتر در خطرند؟ | تاثیر نشست زمین روی گسل ها
  • آمار عجیب فرونشست در یک استان | خسارت سیل هنوز ادامه دارد

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: بیمارستان طالقانی تا منطقه پلیس راه و امتداد جاده چناران - قوچان در معرض فرونشست نهاده شده اند که علت اصلی این فرونشستها برداشت ناصحیح از آبهای زیرزمینی دشت مشهد است.مرکز این فرونشست در نزدیکی ایستگاه تقویت فشار ناحیه 4 خط انتقال گاز (فاز شهید باقری) واقع در شرق بلوار شاهنامه است که این موضوع شرکت گاز را نیز هوشیار نموده اما اطمینان داده اند که مراقب تأسیسات هستند.

او اضافه نمود: فرونشست فقط به لوله های گاز ختم نمی گردد، بلکه باعث ایجاد ترک های بزرگ در زمین شده که این موضوع در راه آهن مشهد - نیشابور رخ داده و فرونشست به این بخش نیز رسیده است.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی اضافه نمود: فرونشست عواقب زیادی نیز دارد، باعث ایجاد ترک های بزرگ در زمین می گردد که دیگر قابل آبیاری یا کشاورزی نیست، فروچاله های عمیقی نیز ایجاد می نماید، هر تأسیساتی که در دشت مشهد قرار گرفته است در معرض فرونشست نهاده شده است.

انوری با بیان اینکه ایستگاه های دائمی جی.پی.اس به وسیله سازمان نقشه برداری کشور در پهنه استان خراسان رضوی گسترده و نصب شده است، این ایستگاه ها به طور دائم اطلاعات مربوط به فرونشست ها را ذخیره می نماید و در سرانجام هر شبانه روز این اطلاعات به سایت منتقل و پردازش می گردد، نتیجه این پردازش ها در قالب نموداری تحت عنوان نمودار سری زمانی موقعیت جمع بندی می گردد.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: در مجموع پدیده فرونشست جدی است اما هنوز به حرم مطهر رضوی نرسیده و ایستگاه دائمی جی.پی.اس در اطراف حرم مستقر شده و این موضوع را دائما پایش می نماید و فرونشست این منطقه به همین روش به طور مستمر پایش می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 37547

به "پاسخ به احتمال فرونشست در اطراف حرم مطهر رضوی ، کدام منطقه ها در خطر هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به احتمال فرونشست در اطراف حرم مطهر رضوی ، کدام منطقه ها در خطر هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید