شکوه شفق قطبی از منظر ایستگاه فضایی بین المللی

به گزارش مجله آزمون اول، توماس پسکه فضانورد فرانسوی آژانس فضایی اروپا اخیرا تصویری باشکوه از ایستگاه فضایی از شفق قطبی که به رنگ سبز و قرمز می درخشد، ثبت نموده است.

شکوه شفق قطبی از منظر ایستگاه فضایی بین المللی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از بیزینس اینسایدر، فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی هر روز شاهد چشم اندازهای بی نظیری از زمین هستند اما یکی از پدیده هایی که همواره باعث شگفتی آنها می گردد شفق قطبی است.

توماس پسکه روز آدینه عکسی از شفق قطبی از صندلی خود در ایستگاه فضایی بین المللی و در فاصله 250 مایلی بالاتر از سطح زمین به اشتراک گذاشت. این تصویر یکی از برترین تصاویر ثبت شده از پدیده شفق قطبی است که تا به امروز از ایستگاه فضایی بین المللی گرفته شده است.

در این تصویر که پسکه در 20 اوت آن را ثبت نموده می توان حرکت نوارهای سبز که در سراسر کره زمین می درخشند و در جو نزدیک به افق به سمت بالا حرکت می نمایند و سپس در فاصله ای دورتر و جایی میان نورهای قرمز در حال محو شدن هستند را مشاهده کرد. در زیر این نمایش رنگارنگ، ابرها بر فراز اقیانوس حرکت می نمایند.

پسکه در حساب کاربری خود در توییتر گفت: یک شفق قطبی دیگر، اما این شفق قطبی بسیار درخشان است. این ماه کامل است که قسمت سایه زمین را مانند روز، روشن می نماید.

با این حال پسکه شرح نداد این شفق های قطبی دقیقا بر فراز کدام ناحیه از زمین پدید آمده اند و آیا شفق قطبی شمالی یا شفق قطبی جنوبی هستند.

به طور کلی شفق قطبی نتیجه برخورد ذرات باردار خورشید با سیاره ما هستند. این ذرات به وسیله میدان مغناطیسی زمین به سمت قطب ها رانده می شوند و سپس با ذرات موجود در جو ما برخورد پیدا می نمایند.

علاوه بر فضانوردان گردشگران فضایی هم پیروز به رصد این پدیده زیبا شده اند. اولین خدمه ماموریت گردشگری اسپیس ایکس در اوایل ماه جاری پیروز به مشاهده شفق قطبی در مدار زمین شدند.

این ماموریت Inspiration4 نام داشت و طی آن هیلی آرکنو(Haley Arceneaux)، کریس سمبروسکی(Chris Sembroski)، سیان پروکتور(Sian Proctor) به همراه جارد آیزاکمن(Jared Isaacman) میلیاردری که بودجه این سفر را تامین نموده بود به مدت سه روز به مدار زمین فرستاده شدند. جارد ایزاکمن در توییتر در پاسخ به تصویری که پسکه از شفق قطبی منتشر نموده بود گفت که او و دیگر خدمه این ماموریت هم شفق قطبی را دیده اند اما نه آن گونه که او پیروز به مشاهده آن شده است.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 29328

به "شکوه شفق قطبی از منظر ایستگاه فضایی بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکوه شفق قطبی از منظر ایستگاه فضایی بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید