بیماران هموفیلی لرستان به دنبال دارو

به گزارش مجله آزمون اول، فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: بیماران هموفیلی در استان، علاوه بر این که خود باید با بیماری دست و پنجه نرم نمایند، همراهان یا خانواده هایشان نیز باید در تکاپو برای یافتن داروهای مصرفی آنها باشند؛ داروهایی که اغلب کمیاب هستند و پیدا کردن آنها خانواده های دارای بیمار مبتلا به هموفیلی را با مسائل زیادی روبه رو می نماید.

بیماران هموفیلی لرستان به دنبال دارو

برای هموفیلی که یک بیماری خونی است و در ردیف بیماری های خاص به شمار می آید، وجود دارو در بازار و در دسترس بودن آن مهم ترین شرط حیات مبتلایان به آن است؛ موضوعی که باید مورد توجه مسئولان ارشد استان قرار بگیرد و اجازه کمبود یا نایاب شدن آنها را ندهند. اما در حالی که بیماران هموفیلی از کمبود دارو و گاه نبود آن انتقاد دارند و نگران این موضوع هستند، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به تازگی اعلام نموده اند که هیچ کمبودی در حوزه داروهای بیماران خاص استان وجود ندارد و همه داروهای این قشر تامین است.

  • کمبود دارو

پدر یک بیمار مبتلا به هموفیلی که ساکن خرم آباد است، در مورد تامین داروهای مورد احتیاج فرزند خود به خبرنگار خبرنگاران می گوید: هموفیلی یک بیماری حساس خونی است که بیمار باید چند دارو و نیز فاکتور مصرف کند و اکنون برای تهیه فاکتور 9 با مشکل روبرو هستیم. محمود پویان مهر می افزاید: بعضی اوقات کمبود این فاکتور در بازار باعث وارد آمدن شوک های زیادی به بیمار و خانواده اش می گردد. دارویی که برای بیماران حیاتی است، متاسفانه بیشتر اوقات در داروخانه های استان پیدا نمی گردد. وی بیان می نماید: همین موضوع باعث می گردد خانواده ها، علاوه بر پرداخت هزینه برای تهیه دارو، وقت زیادی هم صرف نمایند و برای پیدا کردن آن حتی به سایر استان ها بروند. اما ممکن است بعد از برگشت آنها و تهیه دارو، بیمار دیگر زنده نباشد.

پویان مهر ادامه می دهد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان که پرونده بیماران هموفیلی استان را در اختیار دارند، می توانند هزینه لازم را برای تهیه دارو از خانواده ها دریافت و به میزان کافی آن را تهیه نمایند و در دسترس داشته باشند تا تهیه دارو برای بیماران هموفیلی و خانواده هایشان به یک معضل و دردسر بزرگ تبدیل نگردد. این شهروند می گوید: این داروها جزو داروهای خاص و سهمیه ای هستند. اما وقتی بیمار دچار خونریزی گردد، دیگر سهمیه پاسخگو نیست و باید دوز بیشتری مصرف کند.

  • سهمیه پاسخگو نیست

عضو یکی از خانواده های دارای بیمار هموفیلی اظهار می نماید: بیماران خاص به داروهای خاص احتیاج دارند و در شرایط اضطراری اصلا سهمیه پاسخگو نیست و باید مسئولان تدابیری برای این موضوع داشته باشند. امیر صحرایی می افزاید: بیماران دیالیزی، ام اسی و... زیادی در استان وجود دارند که پرونده پزشکی آنها در دسترس است. مسائل این بیماران و خانواده هایشان در تامین دارو برای مسئولان علوم پزشکی نیز محرز است اما یک بار برای همواره موضوع کمبود دارو را رفع نمی نمایند. وی می گوید: در استان با کمبود دارو روبرو هستیم، اما بعد از صرف وقت و هزینه و... دارو را در شهرها یا استان های دیگر به وفور می یابیم. اگر برای این نوع داروها کمبود وجود دارد، پس باید سراسری باشد، نه این که فقط استان ما و شهر ما گرفتار این موضوع باشد.

این شهروند بیان می نماید: مسئولان علوم پزشکی می توانند با یک داروخانه خاص در هر شهر برای توزیع و عرضه داروهای خاص قرارداد ببندند تا به عنوان یک بانک داروهای خاص به همگان معرفی گردد. خانواده های بیماران خاص حاضرند دارو را با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی خریداری نمایند، البته زمانی که در محل سکونت یا بستری بودن بیمار در دسترس باشد.

  • برای تامین داروی بیماران خاص مشکل نداریم

در حالی که بیماران هموفیلی استان می گویند که در تهیه داروهای مصرفی خود با مسائل فراوانی روبروند و برای این کار به استان های دیگر مراجعه می نمایند، مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی لرستان می گوید: ما برای تامین داروی بیماران خاص استان مسئله ای نداریم چراکه قبلا هم در شرایط ویژه این داروها را تامین می کردیم. حسن شجاعی ادامه می دهد: برای یک سری داروهای خارجی این بیماران مسائلی وجود دارد. البته به لحاظ تامین دارو مسئله ای نیست اما فرانشیزی که بیماران خاص باید برای داروهای خارجی پرداخت نمایند، مساله را برای آنان سخت نموده است. متاسفانه تاکنون مشکل پرداخت هزینه فرانشیز حل نشده است و خود بیمار باید آن را پرداخت کند.

شجاعی اظهار می نماید: به بیماران هموفیلی و تالاسمی داخل بخش خدمات ارائه می گردد. داروی بیماران ای بی هم توسط انجمنی در تهران تامین و به صورت بسته پستی برای آنان ارسال می گردد. وی می افزاید: داروی بیماران دیالیزی هم داخل بخش تجویز می گردد و آنها اصلا به داروخانه مراجعه نمی نمایند. خودِ بخش، دارو را تجویز و استفاده می نماید و بیمار هیچ هزینه ای نمی پردازد. مسئول بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه می نماید: بعضی از بیماران، مثل مبتلایان به ام اس نیز هر ماه یک بار به داروخانه مرجع مراجعه می نمایند و داروی خود را تحویل می گیرند.

  • رد کمبود داروی بیماران خاص

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این مورد به خبرنگاران می گوید: در تامین داروهای مصرفی بیماران هموفیلی و فاکتورهای 7، 8 و 9 هیچ مسئله ای در استان ما وجود ندارد چون بیمارستان ها به اندازه کافی سهمیه دارند. امین حسنوند ادامه می دهد: فاکتور 9 برای بیماران هموفیلی نیز به تعداد زیاد در انبارهای بیمارستان های استان وجود دارد و اگر در هر شهری کمبودی وجود دارد، بلافاصله توزیع می گردد. وی بیان می نماید: شاید این کمبودهایی که خانواده ها از آن صحبت می نمایند، مربوط به داروهای خارجی باشد، وگرنه داروهای ایرانی به اندازه کافی در استان وجود دارد.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 1950

به "بیماران هموفیلی لرستان به دنبال دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماران هموفیلی لرستان به دنبال دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید