گلایه از کمبود بودجه باروری ابرها

به گزارش مجله آزمون اول، مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات بارورساززی ابرها گفت: بودجه ای که سال جاری برای فرآیند باروسازی ابرها در نظر گرفته شد تنها 6 میلیارد تومان بود که در مقایسه با کاری که برای پروژه های بارورسازی انجام می گردد، بسیار ناجیز است.

گلایه از کمبود بودجه باروری ابرها

به گزارش خبرنگاران، فرید گلکار امروز در نشست تخصصی بارورسازی ابرها، چالشها و انتظارات با اشاره به علل وجود چالشها در پروژه های باروسازی ابرها گفت: به دلیل وجود خشکسالی هر موضوعی که مربوط به آب باشد چالش برانگیز است. بارورسازی ابرها نیز به دلیل جدید بودن، چالشهایی را به وجود آورده که باید کوشش گردد به صورت اصولی و درست این چالشها از بین برود.

به گفته وی هر فناوری که وارد کشور می گردد احتیاجمند پذیرش است که متأسفانه در مورد فناوری بارور ابری این اتفاق تاکنون نیافته و شاهد داده های درست و غلط متفاوتی در این حوزه هستیم و این در شرایطی است که حجم انتظارات وتوقعات جامعه از پروژه های باروسازی ابرها بسیار زیاد است.

وی ضمن گلایه از میزان اعتبار در نظرگرفته شده برای پروژه های بارورسازی اظهار کرد: متأسفانه رویکردهای مناسبی در حوزه باروسازی ابرها وجود ندارد و این در شرایطی است که باید برای تعدیل وضع هوا در ایران همکاری بیشتری وجود داشته باشند.

گلکار با بیان این که بارورسازی ابرها به منظور افزایش بارش و کاهش خسارت ناشی از تگرگ و مه صورت می گیرد، گفت: تاکنون توانسته ایم یک نقشه راه برای مدیریت منابع آب جوی در کشور تبیین کنیم که این مسئله به تصویب وزارت نیرو نیز رسیده است. علاوه بر این به کارگیری ظرفیت های سازمان هوا و فضا در این راستا نیز توانسته یاری شایانی را به توسعه بارورسازی ابرها در کشور کند.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی با استفاده از الگوهای جهانی در این راستا اظهار کرد: در حال حاضر 11 ایالت آمریکا در مسئله بارورسازی ابرها فعال هستند، همچنین در کشورهای دیگر همچون استرالیا به این موضوع از ابعاد مختلفی توجه شده که اهمیت این پروژه ها را نشان می دهد.

به گفته وی اگر یک تا 2 درصد افزایش بارش در مقایسه با بارش طبیعی به وسیله این فرآیند داشته باشیم کل هزینه های بارورسازی تأمین خواهد شد، علاوه بر این باید به این مسئله نیز توجه کرد که بارورسازی ابرها منعطف ترین نوع مدیریت آب است. چرا که این فناوری قابل اجرا از یک نقطه به نقطه دیگر و بر اساس احتیاج هر منطقه تعریف می گردد.

وی اظهار کرد: این فناوری به عنوان یکی از ابزاهای مدیریت منابع آب شناخته شده که مانند سایر فناوری ها محدودیت هایی را دارد، اما باید از تمام پتانسیل ها وتوانایی های این فناوری استفاده کرد.

در ادامه بنفشه زهرایی - مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفا وزارت نیرو - با تاکید بر این مسئله که مرکز باروسازی ابرها 22 سال پیش زیر نظر وزارت نیرو افتتاح شد گفت: طی این سال ها اقدامات متعددی در این سازمان صورت گرفت و در طی تمام این سال ها هیچگاه دیدگاه وزارت نیر و سازمان بارورسازی ابرها این نبوده که پروژه های متعددی اجرایی شده، بلکه هدف این بود که تا حد مقدور و در موقعیت های مناسب باروسازی صورت گیرد.

وی در مورد وضعیت بودجه باروسازی ابرها اظهار کرد: سال گذشته یک میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبیاری تحت فشار در کشور با هدف احیای آبخوان ها و صرفه جویی در مصرف آب در نظر گرفته شد، اما در سال 1398 میزان بودجه این بخش کاهش یافت.

زهرایی اضافه کرد: در لایحه بودجه سال 1398 برای باروسازی ابرها 8 میلیارد تومان پیش بینی شده و این در حالی است که سال گذشته این عدد 6 میلیارد و در سال قبل از آن 10 میلیارد بوده است که به نظر می رسد این اعداد و ارقام در مقایسه با روش های مدیریت مصرف آب و دیگر پارامترها در نظر گرفته می گردد و باید به این مسئله نیز توجه کرد که باروسازی ابرها سهم کوچکی در کم شدن بحران آب دارد.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 570

به "گلایه از کمبود بودجه باروری ابرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه از کمبود بودجه باروری ابرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید