هیچ تمایزی بین تهران و دیگر شهرها نخواهیم داشت

به گزارش مجله آزمون اول، دبیر جشنواره تئاتر فجر گفت: قصد داریم تا اشتباهات گذشته در برخورد با تئاتر استانی را از میان برداریم.

هیچ تمایزی بین تهران و دیگر شهرها نخواهیم داشت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، همایش برگزیدگان جشنواره های تئاتر استان های کشور با حضور هنرمندان مدعو، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر جشنواره تئاتر فجر، اتابک نادری مدیر بخش استان های جشنواره تئاتر فجر، مهدی بهداروند مشاور فرهنگی و هنری مدیرکل هنرهای نمایشی و تنی چند از مدیران جشنواره تئاتر فجر از روز گذشته 20 آذر ماه برگزار گردید.

در ابتدای جلسه نادر برهانی مرند ضمن خوش آمدگویی به مهمانان گفت: بسیار خوشحالم که قطار جشنواره سی و هفتم به این ایستگاه دوست داشتنی رسید، از نظر من این بخش یکی از مهم ترین بخش های این دوره است؛ دو سوم آثار حاضر در بخش بازبینی های سال جاری جشنواره، متعلق به استان هاست که با توجه به فراخوان این دوره انتظار چنین اقبالی نیز می رفت؛ شاید یکی از دلایل استقبال ،اختیار دادن به هنرمندان برای انتخاب بخش ها بود و همین رویکرد سبب شد بسیاری از مسائل و حاشیه های غیر لازم جشنواره خود به خود حذف شده و به چنین نتیجه درخشانی دست یابیم.

او با اعلام اینکه قصد دارند تا اشتباهات گذشته در برخورد با تئاتر استانی را از میان بردارند ادامه داد: در برنامه ریزی جدول برنامه ها، تخصیص سالن ها و تمامی امور ملاک تنها کیفیت آثار خواهد بود و هیچ تمایزی بین آثار تهران و دیگر شهرها وجود نخواهد داشت.

دبیر جشنواره تئاتر در ادامه از برنامه ای برای آینده گفت که با تشویق هنرمندان روبه رو شد و شرح داد: اگر بخت یار من باشد و سال آینده در جشنواره حضور داشته باشم باهمیاری مدیر کل هنرهای نمایشی، جشنواره های منطقه ای را مجددا احیا می کنم، البته این خواسته حاصل کار کارشناسی و برنامه ریزی های دقیقی است، جشنواره منطقه ای نقاط ضعفی داشت اما نقاط قوتش هم کم نبود، جشنواره منطقه ای بدنه ای مستحکم داشت و اگر در مقطعی به خاطر شرایط مالی برگزار نشده، بنا نیست اصل آن را زیر سوال برده و حذفش کنیم.

او در انتها اضافه نمود: بازبینی زنده در اصل بازبینی حمایتی آثار هنرمندان است اما طبق گزارش های رسیده در برخی استان ها استقبال شایسته ای از بازبین ها به عمل نیامده ، مسائل برسر راه این برنامه کم نبود و چنین بی مهری هایی همچون نمک روی زخم است؛ یکی از بازبین ها درهمین دوره برای اثری که دیده ، ده صفحه نقد و تحلیل نوشته، این دقت در آنالیز آثار مایه مباهات دبیرخانه است.

در ادامه اتابک نادری مدیر بخش استان های جشنواره تئاتر فجر گفت: در این چند روز از برگزیدگان و نتایج صحبت نخواهیم کرد، زیرا می خواهیم مهمانان تمرکز خود را بر کلاس های آموزشی معطوف نموده و استرس نداشته باشند؛ این را هم اضافه کنم که در نظر داریم فجر استانی را به صورت یک تور بزرگ در هفت استان برگزار نماییم.

سپس جمعی از هنرمندان به آنالیز و انتقال مسائل و مسائل گروه های تئاتر در استان ها پرداختند که اهم مسائل مورد اشاره آنها کمبود سالن اجرا، کمبود بودجه،بی مهری با هنرمندان جوان،رانت خواری برخی از مدیران و آشنا نبودن بعضی از مدیران بامقوله تئاتر بود.

در ادامه این مراسم شهرام کرمی گفت: مسائل شما را یادداشت برداری کردم و در جهت برطرف آنها کوشش خواهم کرد، این جلسات فرصت خوبی برای تبادل نظر خواهد بود. در اینجا لازم می دانم که از دوست خوب و هنرمندم نادر برهانی مرند تشکر کنم که این مسئولیت را پذیرفت و امیدوارم سال های آینده نیز او را در این اتفاق بین المللی در کنار خود داشته باشیم.

او ادامه داد: جشنواره تئاتر فجر جشنواره ای مهم و تاثیر گذار درمنطقه است، تئاتر اهرم بسیار خوبی است که اگر به شکل موثری از آن استفاده گردد موفق خواهد بود، در خصوص این اهرم قدرتمند با نا امیدی صحبت نکنیم چرا که 15000 هنرمند تئاتری در کشور مشغول به فعالیت هستند و طبق آمار اعلام شده از مرکز آمار ایران، پنج و یک دهم مردم ایران علاقه مند به فرهنگ هستند، این یک سرمایه است و نباید با نا امیدی به این سرمایه جمعی نگاه کرد.

مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: یک مدیر با کفایت احتیاج به تعامل با هنرمندان دارد، برگردن هر مدیری تکلیفی است و اگر خواست و تعاملی از طرف هنرمندان نباشد، مدیر از تکلیفش بی خبر می ماند.

وی ادامه داد: نادر برهانی مرند به حق بر این باور است که از تئاترهای استانی باید به عنوان یک سرمایه خوب و ویژه بهره برد اما هنوز نگاه برخی استان ها به تئاتر نگاهی جشنواره ای است، در حالی که باید از ظرفیت مردمی بهره برد. در مورد سالن های خصوصی نیز باید نگاهی پذیرنده داشت؛ از نگاه نو هراس نداشته باشید، تئاتر خصوصی یک ظرفیت است، ما را از یوغ دولت رها می نماید و البته آفتی مانند تئاتر تجاری را هم در پی دارد، اما ما هستیم که تعیین می کنیم به کدام سمت برویم.

کرمی در انتها مطرح کرد: امیدوارم در چند روز آینده بهترین بهره را از این فرصت همجواری و آموزش ببریم.

سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 22بهمن تا 4اسفند 1397 با دبیری نادر برهانی مرند برگزار خواهد شد.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 356

به "هیچ تمایزی بین تهران و دیگر شهرها نخواهیم داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ تمایزی بین تهران و دیگر شهرها نخواهیم داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید