جزئیاتی درباره کشف گور جنگاور 3000 ساله در رستم آباد

به گزارش مجله آزمون اول، کشف گور جنگاور سه هزار ساله در رستم آباد

در روزهای اخیر خبری مبنی بر کشف گور جنگاور سه هزار ساله در رستم آباد در خبرگزاری های رسمی کشور مطرح شده است؛ کارشناسان با آنالیز های مربوطه متوجه شده اند که جسد این مرد چهل ساله به 3000 سال پیش یعنی عصر آهن برمی شود. مطابق با گزارش خبرگزاری های رسمی از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شهرام رامین گفت: در کاوش های اضطراری این محوطه، چند گور همراه با هدایای تدفینی کشف شده است که با توجه به آثار یافت شده در کنار آنها، این گورها مربوط به عصر آهن است و حدود سه هزار سال قدمت دارند. با توجه به اهمیت و جذابیت این خبر تیم خبری خبرنگاران در ادامه اطلاعاتی درباره این کشف گور جنگاور سه ساله در منطقه رستم آباد به دست آورده است که در صورت علاقه به موضوع می توانید با ما همراه باشید.

جزئیاتی درباره کشف گور جنگاور 3000 ساله در رستم آباد

همانطور که در بالا اشاره شد، در خبرگزاری های رسمی کشور این روزها خبری مبنی بر کشف گور جنگاور سه ساله در منطقه رستم آباد مطرح شده است که قدمت آن به 3000 سال پیش یعنی عصر آهن باز می گردد. باستان شناسان و همچنین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این خصوص گفته اند که در کاوش های اضطراری این محوطه، چند گور همراه با هدایای تدفینی کشف شده است که با توجه به آثار یافت شده در کنار آنها، این گورها مربوط به عصر آهن است و حدود سه هزار سال قدمت دارند. وی نیز در ادامه بیان داشته است که: محدوده ای که گورها در آن یافت شدند در امتداد بزرگراه رشت ـ تهران، در حاشیه شرقی دشت رستم آباد واقع شده است و به علت اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود که با توجه به این خطر، تیمی از باستان شناسان کاوش اضطراری این محوطه را شروع کردند.

این باستان شناس حرفه ای گفته است که کاملترین گوری که کشف شده است در کاوش های اجرا شده نیز شامل اسکلت انسانی به همراه ابزار جنگی و ظروف حاوی مواد خوراکی است. رامین نیز تصریح نموده است که مطابق با آنالیز های سارا سلطانی متخصص انسان شناسی، این اسکلت مربوط به مردی می گردد که تقریبا 40 سال داشته و دارای قدی بین 160 تا 167 سانتی بوده است.

مطابق با آنچه که سرپرست هیأت کاوش، با توجه به اهمیت کشف گور جنگاور سه هزار ساله دریافته نیز هیأتی را در نظر دارد که گور و یافته های آن را در محل کشف به شیوه اسکن لیزری ثبت و ضبط کند.

وی نیز در ادامه صحبت های خود گفت: علاوه بر این طبق هماهنگی های اجرا شده با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به زودی این محوطه به شیوه گرمالیان توسط متخصصان این پژوهشگاه تاریخ گذاری می گردد.

شهرام رامین در ادامه خیر کشف گور جنگاور سه هزار ساله نیز گفت: علاوه بر گورهای عصر آهن، تعدادی ابزار و دست تراش سنگی در عمق های پایین تر کشف شده که بر اساس آنالیز های اولیه متخصصان موزه ملی ایران احتمالاً مربوط به دوره فراپارینه سنگی هستند. به گفته سرپرست هیأت باستان شناسی، قرار دریافت این آثار در کنار هم از اهمیت زیادی برخوردار است و این مکان های هزاران ساله با توجه به موقعیت آنها در کنار بزرگراه، کاملا قابلیت تبدیل شدن به یک سایت موزه را دارند.

تپه باستانی کلورز که در رستم آباد به گزارش خبرگزاری رسمی به گنج پر نیز مشهور شده است؛ در محله جلالیه در سمت شمالی جادهٔ کلورزواقع شده است. گفتنی است که بگوییم منطقه گنج پر یکی از منحصر به فردترین مناطق استان گیلان است. برای نخستین بار در گیلان و با توجه به کشفیات اجرا شده در این تپه، پلان روشنی از معماری اقوامی که در این منطقه زندگی می کردند، بدست آمده است.

تا قبل از این تصور می شد که اقوامی که در نواحی شمالی کشور به خصوص در استان گیلان زندگی می نموده اند به دلیل کوچ رو بودن فاقد خانه های مسکونی بودند و اگر هم خانه هایی در این مناطق شمالی کشور ساخته می شد نیز چوبی بود و به همین علت امروزه اثری از آن ها وجود ندارد. با این وجود کاوش های باستان شناسی در تپهٔ باستانی کلورز نشان می دهد که اقوام ساکن در این منطقه، با استفاده از خشت، سنگ و آجر، قلعه و عمارات بزرگی پدید آورده بودند. در تپه های باستانی این منطقه با توجه به لایه نگاری هایی که اجرا شده است نیز در نخستین فصل کاوش ها نشان داده شده است که لایه های معماری از دوره عصر آهن 3200 سال تا دوره اشکانیان تدام داشته و پس از این دوره تپه به تدریج متروک شده است.

این کشف باستان شناسی از این محوطه و سایر مناطق رستم آباد نیز بیانگر این است که شکل گیری تمدنی درخشان در این منطقه زیبا و استراتژیک از سه سال قبل شروع شده است. یکی از آثار کشف شده در رستم آباد، مجسمهٔ الههٔ زن است که به گفته کارشناسان، ارزش زن را در دوران ایران باستان به تصویر می کشد. این مجسمه، سه هزار سال قدمت دارد و در موزه آذربایجان نگهداری می گردد.

طبق برآورده هایی که اجرا شده توسط باستان شناسان، سابقه سکونت آدمی در تپه گنج پر نیز به حدود 300 هزار سال پیش بر می گردد و بنابراین رستم آباد از این حیث منطقه ای بی نظیر و فوق العاده به شمار می رود و جز یکی از قدیمی ترین سکونت گاه های بشر محسوب می گردد و صندلی سوم را از لحاظ قدمت سکونت در کشور ایران می باشد. در آخر گفتنی است که بگوییم محدوده ای که گور ها در آن یافت شدند در امتداد بزرگراه رشت ـ. تهران، در حاشیه شرقی دشت رستم آباد واقع شده است و به علت اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود که با توجه به این خطر، تیمی از باستان شناسان عملیات کاوش اضطراری این محوطه را شروع کردند.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: الی گشت
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 523

به "جزئیاتی درباره کشف گور جنگاور 3000 ساله در رستم آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی درباره کشف گور جنگاور 3000 ساله در رستم آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید