کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار گردید

به گزارش مجله آزمون اول، کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با هدف آنالیز چالش های مالکیت فکری در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار گردید.

کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار گردید

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با حضور شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها، دانشجویان، دانش آموختگان، استادان، متخصصان، مخترعان، سرمایه گذاران، فعالان بخش خصوصی، شتاب دهنده ها، مدیران و کارشناسان دولتی و با هدف آنالیز چالش های مالکیت فکری در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار گردید.

همچنین در این کافه چالش های فناوری های نو، چگونگی ثبت اختراع و ارزش گذاری آن مورد آنالیز و گفت و گو نهاده شد.

فرض اساسی در قانون مالکیت فکری این است که اندیشه های خلاق انسانی زمانی شکوفا می گردد که صاحبان حق انحصاری اثر از نظر اقتصادی از کار خود بهره مند شوند و نسخه برداری از اثر خود را تحت کنترل داشته باشند، بنابراین حقوق مالکیت فکری، حلقة مکمل چرخة نوآوری به حساب می آید و سبب شکوفایی اندیشه های خلاق انسانی، توسعه تحقیقات، علم و فناوری و تجارت می گردد.

در کشورهای پیشرفته به حوزه دارایی های فکری توجه بسیاری می گردد، به این صورت که دارایی های فکری مالک دارد و از مالکان فکر مراقبت می گردد، زیرا سرمایه های انسانی مهمترین دارایی است که روز به روز فناوری های جدید را خلق می نماید. داررایی دولت ها و حتی شرکت های خصوصی شناسایی و حفظ و مراقبت از مالکان فکرهای فناور است.

در حال حاضر کشور دارای نیروی انسانی خوش فکر و خلاق است که باید بسیاری از نرم افزارهای ابداعی ماندگار و به خارج کشور نیزصادر گردد که این موضوع در گرو حفظ مالکیت فکری است و تمامی شرکت های خصوصی نیز باید به این حوزه یاری نمایند.

مهرداد الیاسی رئیس اداره ثبت اختراع مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عصر یکشنبه در این کافه با اشاره به چالش های مالکیت فکری گفت: یکی از چالش ها ثبت نرم افزار ها به عنوان اختراع است.

وی ادامه داد: قانونی در سال 82 تصویب شد که اصل بر رد اختراع بود و یاریی به ثبت اختراعات نرم افزاری نمی کرد. کشورهای پیشرفته در این زمینه ساز و کاری ایجاد کردند که اگر نرم افزاری جنبه توانمند سازی یا برد صنعتی دارد در نظام اختراع ثبت گردد. و آمریکا بر این اساس 16 هزار اختراع نرم افزاری در سال گذاشته ثبت کرد.

الیاسی توضیح داد: در ایران نیز روی ثبت چنین اختراعاتی کار و آنالیز شد که در نهایت باید ویژگی هایی مثل تکنیکی یا غلبه تکنیکی و برون داد سخت افزاری داشته باشد و در دانمارک نیز قانون ثبت پتنت نرم افزاری به این صورت است.

رئیس اداره ثبت اختراع کشور مطرح کرد: با توجه به سختی این کار و سنگ اندازی ها مقرر شد نرم افزارهایی که جنبه کاربرد صنعتی دارند برای ثبت آنالیز گردد.

وی با اشاره به چالش دیگر نظام مالکیت معنوی گفت: متاسفانه در این حوزه کسانی که علم و توانایی ندارند مداخله می نمایند. سالیان زیادی است که قانون حق امتیاز اصلاح نشده و هنوز قانون بلاتکلیف مانده است.

الیاسی اضافه نمود: به روز رسانی دیگر چالش ها بود که زیر ساخت های خوبی در این حوزه انجام شد و ثبت پتنت از حالت اوراق بهادار به صورت الکترونیکی شد زیرا بدون نظام کارامد و به روز شده نمی توان پتنت و اختراع ثبت کرد.

رئیس اداره ثبت اختراعات مطرح کرد: کشورهایی مثل ژاپن و آمریکا پتنت مشترک تعریف می نمایند بنابراین احتیاج است علاوه بر چارچوب داخلی در بین الملل هم چارچوب داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: برای تجاری سازی اختراعات با فرابورس تفاهم نامه امضا شده و همکاری می گردد همچنین به هر مخترع یک صفحه تجاری سازی داده می گردد تا سرمایه گذاران به راحتی آنها را بشناسند.

الیاسی توضیح داد: ایده هایی که قابلیت پیاده سازی دارند و قابل حمایت باشد نیز ارزش گذاری می گردد اما باید ویژگی های لازم را داشته باشند.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2022

به "کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کافه مالکیت فکری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید