چگونه عمر باتری های لیتیوم یونی را افزایش دهیم؟

به گزارش مجله آزمون اول، ما در دنیای امروز به باتری های لیتیوم یونی وابسته هستیم و همه دستگاه های الکترونیکی مدرن امروزی از این نوع باتری بهره می جویند، بنابراین رعایت اقداماتی که به افزایش عمر آنها منجر شود از هر نظر منطقی به نظر می رسد.

چگونه عمر باتری های لیتیوم یونی را افزایش دهیم؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نیو اطلس، باتری های لیتیوم-یون به مرور زمان تخریب می شوند و این موضوع برای همه ما آزار دهنده است، اما برای تولید کنندگان تلفن های هوشمند خیلی هم خوب است، چرا که باعث می شود آنها به طور متوسط هر دو سال یک بار یک محصول جدید را به ما بفروشند. با این وجود روش هایی وجود دارد که می توانید باتری های خود را به مدت طولانی تری نگه دارید و این توصیه ها فقط به باتری تلفن شما محدود نمی شود.

یک گروه در دانشگاه میشیگان به سرپرسای آن آربر تعداد زیادی از مقالات دانشگاهی و کتابچه های راهنمای تولید کنندگان را زیر و رو کردند و فهرستی از بهترین شیوه ها برای حفظ باتری های لیتیوم یونی و افزایش عمر آنها استخراج کرده اند.

تقریباً هر جزء از باتری از جمله آند، کاتد، الکترولیت، جداکننده و جمع کننده ها با گذشت زمان تخریب می شوند و این گروه در یک مطالعه جدید، چند عامل اصلی را که به تخریب باتری منجر می شوند، شناسایی کرده است که همگی قابل اجتناب هستند و با دوری از انجام آنها می توان عمر باتری ها را افزایش داد.

1)در مرحله اول باید از قرار دریافت باتری در معرض دمای زیاد یا کم به ویژه هنگام شارژ خودداری کرد. همچنین اگر تلفن شما در زمانی که درحال شارژ است، داغ می شود، آن را از شارژ بکشید. به همین ترتیب از شارژ کردن باتری در هوای خیلی سرد خودداری کنید.

به طور کلی دمای خیلی زیاد یا خیلی پایین می تواند تخریب اجزای باتری را تسریع کند. به همین دلیل، برخی از تولید کنندگان خودروهای برقی توصیه می کنند خودرو را در روزهای بسیار گرم به ایستگاه شارژ متصل کنید تا سیستم خنک کننده باتری شروع به کار کند. به عنوان یک راهنمایی می توان گفت که سعی کنید باتری های لیتیوم یونی را در خارج از محدوده دمایی 10 تا35 درجه سانتیگراد شارژ نکنید.

2) در مرحله دوم، باتری های لیتیوم یونی نباید خیلی خالی یا خیلی پر شوند. به این معنی که نباید اجازه داد شارژ آنها کاملا تخلیه شود تا منجر به خاموش شدن دستگاه شوند و همچنین نباید پس از وقتی که شارژشان پر شد، به منبع شارژ متصل بمانند.

در حالت ایده آل نباید اجازه داد که یک باتری لیتیوم یونی بیش از 80 درصد شارژ شود یا کمتر از 20 درصد تخلیه شود، زیرا خارج از این محدوده 80-20 درصد، باتری لیتیوم یونی تحت فشار قرار می گیرد و تخریب می شود.

اگر به شارژ به یک باتری کاملاً شارژ شده نیاز دارید، پس می توانید یک شارژ کامل را انجام دهید، اما لازم است که دستگاه را سریعاً پس از آنکه 100 درصد شارژ شد، از شارژ بکشید. این بدان معناست که شارژ کردن تلفن ها در طول شب تا صبح و رها کردن باتری ها در حالت شارژ، هر دو اتفاق بدی برای باتری هستند.

3) سوم اینکه در صورت امکان از شارژ سریع و تخلیه سریع خودداری کنید. شارژرهای سریع ممکن است راحت و مفید به نظر برسند، اما جریان های پرقدرتی را روانه باتری می کنند که منجر به داغ شدن باتری و تخریب آن می شود.

این موضوع در مورد استفاده بدون وقفه و تخلیه سریع باتری نیز صدق می کند. برنامه های اصطلاحا گرسنه که میزان زیادی از انرژی باتری را مصرف می کنند، برای باتری شما مناسب نیستند و باعث کاهش طول عمر آن می شوند.

در صورت امکان، یک شارژر آهسته و معمولی یک آمپری را برای تلفن های خود تهیه کنید و از آن استفاده کنید، مگر اینکه واقعاً نیاز به شارژ سریع داشته باشید.

خاتمه محققان می گویند باید از استفاده یا نگهداری از باتری های لیتیوم یونی در محیط های مرطوب خودداری کرد و همچنین نباید آسیب مکانیکی مانند ایجاد سوراخ در باتری رخ دهد که به نظر می رسد چگونگی آسیب این اتفاق به باتری در این مورد نیازی به توضیح نداشته باشد.

به طور خلاصه باید بر دمای هنگام شارژ و تخلیه باتری نظارت داشت، باتری را در حالت شارژ رها نکرد و سعی شود شارژ باتری بالای 80 درصد یا کمتر از 20 درصد نرود، مگر اینکه نیاز باشد یا چاره ای نباشد.

بدین ترتیب و با رعایت این رهکردها، باتری های شما نه تنها دوام بیشتری خواهند داشت، بلکه مجبور نیستید آنها را به طور مرتب تعویض کنید و این برای کره زمین هم عالی خواهد بود.

این مطالعه در مجله Energy Storage منتشر شده است.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 8473

به "چگونه عمر باتری های لیتیوم یونی را افزایش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه عمر باتری های لیتیوم یونی را افزایش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید