واریانت پیچیده هندی

به گزارش مجله آزمون اول، همان طور که از اسم ویروس هندی تعیین است، خاستگاه آن هندوستان است و سابقه اش به نوامبر 2020 برمی شود؛ زمانی که اولین مورد از این نوع واریانت در هند شناسایی شد و امروز تقریبا بیش از 70درصد ویروس هایی که در هندوستان پایش ژنتیک می شوند، مربوط به این نوع واریانت هستند.

واریانت پیچیده هندی

طبق آخرین اطلاعاتی که دارم، تا امروز 21 کشور وجود این نوع واریانت را گزارش نموده اند و مساله ای که به نظر می آید این است که همچنان در حال گسترش است.

ما می دانیم در این واریانت، نزدیک به 13جهش به وجود آمده که سه نوع از آنها، موتاسیون های بسیار مهمی هستند که هم در افزایش میزان انتقال ویروس موثر هستند و هم به نظر می رسد باعث شده ویروس بتواند تا حدودی از سیستم ایمنی بگریزد؛ چه ایمنی طبیعی و چه ایمنی حاصل شده از واکسن.

البته اینها موتاسیون هایی هستند که پیش از این هم شناسایی شده و در ویروس های بریتانیایی، برزیلی، آفریقای جنوبی و آمریکایی دیده شده بودند اما تفاوت ویروس هندی با سایر ویروس های شناخته شده این است که تا به حال هر سه نوع از این موتاسیون ها کنار هم قرار نگرفته بودند؛ اتفاقی که امروز افتاده و دقیقا همین ویژگی است که آن را از سایر جهش ها متفاوت و البته کمی خطرناک تر نموده است. اما ما از این ویروس چه انتظاری داریم و چقدر باید از این واریانت بترسیم؟ واقعیت این است با توجه به این که این ویروس قدرت انتقال بالایی دارد و آنالیز های اولیه نشان می دهد از سیستم ایمنی هم گذر می نماید، پس طبیعتا می تواند این نگرانی را در ما به وجود بیاورد که با واریانت پیچیده ای از ویروس روبه رو هستیم اما فعلا نمی توانیم نظری قطعی درباره شدت بیماری زایی اش بدهیم.

برای این که بدانیم این واریانت تا چه اندازه بیماری زایی بیشتری دارد یا این که آیا علائم بالینی متفاوتی ایجاد نموده است یا حتی نمای اپیدمیولوژیک ما را تغییر داده است یا خیر، به مدرک پزشکی نیاز داریم؛ مدرکی که امروز وجود ندارد.

بدیهی است باید نتایج حاصل از پایش ژنتیک این ویروس و مشخصات بالینی را کنار هم قرار بدهیم تا به مدرکی موثق دست پیدا کنیم مبنی بر این که این واریانت هم بیماری زایی را افزایش می دهد و هم منجر به مرگ و میر بیشتری می شود؛ چیزی که فعلا درباره آن مطمئن نیستیم و نمی توانیم به طور قطعی راجع به آن صحبت کنیم.

در این روزها تنها اطلاعاتی که داریم، روایت پزشکان محلی هند از حال نامساعد مبتلایان هندی است. اما باید توجه داشته باشیم طبیعتا با ویروسی روبه رو هستیم که راحت تر منتقل می شود و در بین خانواده ها می چرخد.

پس به همان نسبت تعداد افرادی که آلوده می شوند بیشتر و به همان نسبت تعداد بستری ها افزایش می یابد و طبیعتا اعداد مرگ و میرها هم بالاتر می رود. پس صرف بالا رفتن تعداد قربانیان، دلیلی بر افزایش شدت بیماری زایی نخواهد بود.

در نهایت هم مساله ای که در شرایط فعلی با آن روبه رو هستیم این است که شناسایی این ویروس در کشور تا حدودی با مشکل روبرو شده است؛ موضوعی که به امکانات و تکنولوژی هایی که در اختیار داریم برمی شود و من از ابتدایی ترین روزهای همه گیری کرونا بر این موضوع تاکید داشته ام که باید بتوانیم از تهدید کووید برای گسترش پایگاه های علمی مان استفاده کنیم؛ فرصتی که باعث می شود بتوانیم بهداشت کشور را در موقعیت های شبیه این اپیدمی یا حتی سخت تر آماده کنیم.

در واقع وزارت بهداشت باید به طور جدی به صرافت تقویت ساختار بیفتد تا توان مقابله با این بیماری و حتی بیماری هایی بسیار قوی تر از این را چه در بخش علمی آزمایشگاهی و چه در بخش بالینی و تجهیزات داشته باشد.

علیرضا ناجی - ویروس شناس / روزنامه خبرنگاران

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 25181

به "واریانت پیچیده هندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واریانت پیچیده هندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید