هابرماس: کشورهای اروپایی خودخواهی های ملی را کنار بگذارند

به گزارش مجله آزمون اول، یورگن هابرماس، فیلسوف بنام آلمانی که به تازگی نودمین سالگرد تولدش را جشن گرفته، در نطقی در دانشگاه فرانکفورت کشوهای اروپایی را فراخواند که خودخواهی های ملی شان را پشت سر گذارند و سازنده تر فکر کنند.

هابرماس: کشورهای اروپایی خودخواهی های ملی را کنار بگذارند

یورگن هابرماس در تازه ترین سخنرانی خود که شامگاه چهارشنبه 29 خرداد (19 ژوئن) به مناسبت نودمین سالگرد تولدش در دانشگاه فرانکفورت ایراد کرده، کشورهای اروپایی را فرخوانده است تا خودخواهی های ملی خود را پشت سر گذارند.

او در نطق خود شرح داد که کشورهای اروپایی باید حاضر باشند، فراتر از مرزهای خود بیندیشند و دیدگاه های خود را به شکلی سازنده رد و بدل کنند.

به باور هابرماس از این راه است که کشورهای اروپایی می توانند ریشه های مشترک فرهنگ های سیاسی شان را که تنها در نگاه اول متفاوت به نظر می رسد، دریابند.

به گفته این فیلسوف آلمانی وظیفه کنونی کشورهای اروپایی این است که با نابرابری های روزافزون اجتماعی مقابله کنند.

هابرماس در این راستا سیاستمداران را به نداشتن شجاعت متهم کرد و گفت که نخبگان سیاسی، به جز شمار معدودی استثناء، جسارت لازم برای پیگیری سیاستی سازنده و شکل دهنده را از دست داده اند.

هابرماس تا زمان بازنشستگی اش در سال 1994 صاحب کرسی استادی فلسفه در دانشگاه فرانکفورت بود.

هابرماس که به واژه پرداز جمهوری نیز شهرت یافته، در مقایسه با دیگر روشنفکران آلمانی، بیشتر در سیاست دخالت کرده و در لحظه های خطیر همانند وجدان بیدار جامعه نظرات و هشدارهای خود را بیان کرده است.

تعمیق دموکراسی، رواداری، حمایت از شان انسان در برابر زیاده خواهی های تکنولوژی ژن، دفاع از صلح و تفاهم میان فرهنگ ها و ملت ها از موضوع هایی بوده اند که هابرماس با روشنگری انتقادی خود بدان پرداخته و در پهنه همگانی به بحث گذاشته است.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 1661

به "هابرماس: کشورهای اروپایی خودخواهی های ملی را کنار بگذارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هابرماس: کشورهای اروپایی خودخواهی های ملی را کنار بگذارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید