نکات مهم در خرید ملک ورثه ای

به گزارش مجله آزمون اول، در خرید و فروش املاک موروثی گاهی بعضی از وارثان در ایران اقامت ندارند و نمی توانند در زمان معامله حضور داشته باشند. بنابراین ضروری است وکلای این افراد هنگام قرارداد حتماً حضور داشته باشند. اما چند نکته مهم که باید در این زمینه رعایت گردد در ادامه ذکر شده است.

نکات مهم در خرید ملک ورثه ای

املاک موروثی از جمله املاکی هستند که همواره مورد توجه بعضی خریداران بوده اند. شاید بتوان گفت موقعیت خوب و قیمت مناسب این املاک گاهی اوقات برای خریداران قابل توجه است. با این که خرید و فروش ملک ورثه ای از نظر قانونی مسئله ای ندارد، اما باید بعضی جزئیات حقوقی را هم در نظر بگیرید. توجه نکردن به این گونه مسائل و تبعات بعدی آن خریداران را با مشکلاتی جبران ناپذیر روبه رو می نماید. در خبرنگاران به نکات مهمی در مورد خرید ملک ورثه ای اشاره شده که دانستن آن ها خالی از لطف نیست.

خرید ملک ورثه ای

اولین نکته مهم در خرید املاک موروثی، این است که ملک به نام متوفی باشد. به طور مثال ملکی که در مالکیت همسر فوت شده است ملک موروثی محسوب نمی گردد و ورثه نمی توانند آن را با عنوان ملک موروثی بفروشند. بنابراین برای اطمینان ضروری است خریدار سند ملک را مشاهده کند تا تکلیف صاحب ملک مشخص گردد.

گواهی انحصار وراثت

در مقررات ارث، گواهی نامه انحصار وراثت وجود دارد. این گواهی به درخواست هریک از ورثه در محاکم دادگستری صادر می گردد تا در آن وارثان فرد فوت شده، به شکل قانونی مشخص شوند. در واقع برای خرید و فروش املاک مورثی یکی از مدارکی که ضروری است همین گواهی انحصار وراثت است تا معلوم گردد با چه کسانی باید این معامله صورت گیرد.

نبودن یکی از وراث در خرید ملک ورثه ای

معمولاً وارثان بر سر فروختن یا نفروختن سهم خود اختلاف دارند. شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی رها شدن املاک موروثی همین موضوع است. باید در نظر داشت خریداران زمانی می توانند ملک موروثی را بخرند که همه ورثه بخواهند سهم خود را بفروشند. بنابراین خریداران نمی توانند ملک موروثی را تفکیک نمایند و سهم یکی از وراث را خریداری نمایند و سهم یکی دیگر از آن ها را نخرند. همه وارثان یا وکلای آن ها باید هنگام نوشتن مبایعه نامه حضور داشته و آن را امضا نمایند. حتی اگر یک نفر از 100 نفر هم هنگام معامله حضور نداشته باشد، بعدا می تواند مشکل ساز گردد.

آنالیز نمایندگان وارثان

در خرید و فروش املاک موروثی گاهی بعضی از وارثان در ایران اقامت ندارند و نمی توانند در زمان معامله حضور داشته باشند. بنابراین ضروری است وکلای این افراد هنگام قرارداد حتماً حضور داشته باشند. اما چند نکته مهم که باید در این زمینه رعایت گردد در ادامه ذکر شده است.

1. وکیل باید وکالت نامه رسمی و معتبر داشته باشد و وکالتنامه های دست نویس و شفاهی نامعتبر است.

2. وکالتنامه باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد.

3. وکالت نامه و حدود اختیار وکیل آنالیز گردد. وکیل باید دو مجوز فروش و دریافت پول ملک معامله شده را از سوی ورثه داشته باشد. زیرا ممکن است بعدا ورثه مدعی گردد که در وکالتنامه اجازه دریافت پول را به وکیل نداده و مجدداً از خریدار درخواست پول نمایند.

پرداخت مبلغ به هریک از ورثه

در خرید و فروش املاک موروثی یکی از نکاتی که باید رعایت گردد، نحوه پرداخت مبلغ معامله است. معمولاً خریدار کل مبلغ معامله را به یکی از وارثان می دهد تا آن ها بین خود تقسیم نمایند، که این اشتباهی بزرگ است. خریدار باید سهم هر یک از ورثه را جداگانه پرداخت کند تا بعداً کسی مدعی نگردد.

وارثان صغیر در خرید ملک ورثه ای

به گواهی انحصار وراثت با دقت توجه گردد که فرد صغیر بین وراث وجود دارد یا خیر. زیرا طبق قانون، افراد نمی توانند ارث فرد صغیر را بخرند یا با او معامله نمایند. در این موارد قانون برای فرد صغیر، قیم در نظر می گیرد و خریدار برای خرید املاک موروثی با قیم طرف است. بنابراین اگر فرد صغیری بین ورثه باشد، باید قیم نامه هم جزء مدارک آنالیز گردد. نکته بعدی این است که قانون به قیم اجازه فروش اموال فرد صغیر را نداده است. او باید برای این موضوع از دادسرا اجازه بگیرد. این مجوز هم هنگام معامله باید روئت گردد، تا معامله به شکل قانونی و صحیح صورت بگیرد.

مفاصا حساب مالیات برارث

مفاصا حساب مالیات بر ارث یکی از مدارکی است که برای خرید و فروش املاک موروثی به آن احتیاج است. طبق قانون، وارثان باید حداکثر تا 6 ماه بعد از فوت، اظهارنامه مالیات بر ارث را ارائه دهند تا اداره مالیات با توجه به دارایی های منقول و غیرمنقول متوفی، پس از محاسبه بدهی ها، مالیات او را اعلام کند تا مفاصا حساب مالیاتی صادر گردد. بنابراین ملکی که افراد قصد خرید آن را دارند، باید در فهرست اموال متوفی در این مفاصا حساب آمده باشد.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با مراحل انحصار وراثت مطلب نکات مهم راجع به انحصار وراثت را مطالعه کنید.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: پیام دلتا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 6590

به "نکات مهم در خرید ملک ورثه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم در خرید ملک ورثه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید