نورپردازی در عکاسی موبایل؛ 10 نکته برای عکاسی بهتر در نورهای مختلف

به گزارش مجله آزمون اول، نور یکی از مهم ترین عناصری است که باید هنگام ثبت یک عکس در نظر گرفته گردد. نوردهی نامناسب می تواند یک عکس فوق العاده را به کلی نابود کند. عکاسی با موبایل در شرایط نوری مختلف مستلزم این است که چشم خود را برای تشخیص نحوه تاثیر گذاشتن نور موجود بر صحنه تربیت کنید. در این مقاله با موضوع آموزش نورپردازی در عکاسی موبایل با انواع مختلفی از نور که در طول یک روز وجود دارند آشنا می شوید و می آموزید که چگونه به بهترین شکل از آن ها برای عکاسی در فضاهای داخلی و خارجی استفاده کنید. با مدرسه آموزش عکاسی موبایل خبرنگاران مگ همراه باشید.

نورپردازی در عکاسی موبایل؛ 10 نکته برای عکاسی بهتر در نورهای مختلف

چرا نورپردازی در عکاسی موبایل اهمیت زیادی دارد؟

عکاسی را می توان نقاشی با نور در نظر گرفت. حتی کلمه انگلیسی Photography از ترکیب ریشه یونانی دو کلمه Photos به معنی نور و Graphe به معنی ترسیم ساخته شده است. بدون نور عکاسی هم وجود نخواهد داشت. انواع بسیار متفاوتی از نور وجود دارد که هرکدام از آن ها تاثیری عظیم بر خروجی عکس های شما خواهند داشت. دریافت عکس از یک صحنه یا سوژه ثابت در ساعات مختلف روز نتایجی بسیار متفاوت فراوری می نماید که برخی بهتر از مابقی هستند. از آنجا که چشمان شما و دوربین به شکلی یکسان چیزها را نمی بینند مطلعی از این که چه نوع نوری برای یک نوع عکس خاص نظیر پرتره، سیلوئت یا منظره مناسب است بسیار اهمیت می یابد. ممکن است چیزی که به چشم مناسب می آید هنگام دیده شدن به وسیله دوربین عکاسی چندان جالب به نظر نرسد.

نکاتی که در این مقاله آمده است به شما یاری خواهد نمود تا کیفیات انواع مختلف نورهای طبیعی را در طول زمان های مختلف روز و در شرایط جوی متفاوت تشخیص دهید. همچنین خواهید آموخت که چگونه از انواع مختلف نورهای داخلی نظیر نور پنجره یا منابع نور مصنوعی استفاده کنید. با اتمام این آموزش شما نحوه برخورد با گستره وسیعی از شرایط نوری را خواهید دانست و بنابراین قادر خواهید بود فارغ از نوع نوری که در آن عکاسی می کنید همیشه عکس هایی باورنکردنی بگیرید.

1. جادوی ساعت طلایی (Golden Hour) را ثبت کنید

ساعت طلایی به دلیل رنگ های اعجاب آور و کیفیت خاص نور به عنوان لحظات جادویی روز تلقی می گردد. ساعت طلایی دو بار در هر روز اتفاق می افتد: بار اول تا حدود یک ساعت پس از طلوع خورشید و بار دوم حدود یک ساعت پیش از غروب آن. زمانی که ارتفاع خورشید در آسمان کم است شعاع های خورشید از میان ذرات جوی فیلتر شده و نوری گرم و عمیق فراوری می نمایند که موجب می گردد همه چیز و همه کس زیبا به نظر برسد.

اکثر عکاسان ترجیح می دهند در این زمان از روز به عکاسی بپردازند چراکه نور در وضعیتی واقعا عالی قرار گرفته است. در این نوع نور تقریبا هر سوژه ای را که برای عکاسی انتخاب کنید شگفت انگیز به نظر خواهد رسید. ساعت طلایی زمانی مناسب برای ثبت هر نوعی از عکس است. ازآنجاکه نور در ساعت طلایی زیبایی ذاتی سوژه را چندین برابر می نماید زمانی عالی برای دریافت عکس های پرتره است. تنالیته های رنگ پوست گرم و لطیف به نظر می رسد و از سایه های خشن خبری نیست.

سایه های ناخوشایند روی صورت یکی از مسائل معمول هنگام عکاسی در نور کامل خورشید است، بنابراین برای عکاسی پرتره صبر کردن تا زمان فرارسیدن ساعت طلایی می تواند گزینه ای به مراتب بهتر باشد. در طول ساعت طلایی شما قادر هستید از ارتفاع کم خورشید برای ایجاد یک افکت لنز فلیر (Lens Flare) ملایم یا سایه هایی بلند در عکس های خود بهره بگیرید. عکس های منظره در ساعت طلایی به شکلی ویژه خیره نماینده هستند.

2. از نور جالب ساعت آبی (Blue Hour) استفاده کنید

ساعت آبی به زمانی از روز می گویند که حدودا 20 تا 30 دقیقه قبل از طلوع خورشید و 20 تا 30 دقیقه پس از غروب خورشید اتفاق می افتد. ساعت آبی زمان بسیار کوتاهی است و عکاسی در آن به دلیل کاهش میزان نور نسبت به ساعت طلایی سخت تر است.

رنگ نور در ساعت آبی با رنگ نور در ساعت طلایی بسیار متفاوت است چراکه خورشید در بالای افق قرار ندارد. در ساعت آبی رنگ نور می تواند بین نوعی بنفش روحانی زیبا تا آبی درخشان متغیر باشد. به دلیل میزان نور کمتر در این زمان از روز ممکن است عکس های شما اندکی گرینی (دانه دار) شوند. گرین لزوما چیز بدی نیست ولی عکس هایی که بیش ازحد گرینی باشند معمولا زیبا به نظر نمی رسند. در نور کم دوربین مجبور به استفاده از سرعت شاتر کمتر است که می تواند منجر به تار شدن تصویر گردد. اگر دچار لرزش دوربین می شوید بهتر است از یک سه پایه برای ثابت کردن گوشی استفاده کنید.

یکی از بهترین انواع عکس هایی که می توانید در این نور ثبت کنید مناظر شهری هستند؛ چراکه رنگ زرد ملایم نورهای شهری با رنگ آبی ملایم دوست داشتنی تضادی زیبا می سازد. این عکس از نور کرم های شب تاب در ساعت آبی با استفاده از اپلیکیشن Slow Shutter ثبت شده است. نور چراغ برق خیابان به روشن شدن صحنه و ایجاد یک تابش گرم و دوست داشتنی یاری نموده است.

اگر در زمانی که ساعت های آبی و طلایی با یکدیگر تلفیق می شوند مشغول عکاسی منظره باشید ممکن است بتوانید برای رسیدن به عکسی بسیار زیبا درخشش نارنجی رنگ ضعیف خورشید در افق را ثبت کنید. رنگ نارنجی گرم مکمل خوبی است برای رنگ آبی عمیق بخش های دیگر آسمان.

3. از نور درخشان مستقیم خورشید به شکل موثر بهره بگیرید

نور درخشان مستقیم خورشید معمولا نور خوبی برای عکاسی نیست. خورشید درخشان می تواند مسائلی نظیر نوردهی بیش ازحد (over-exposure) ایجاد کند و سایه هایی خشن و ناخوشایند روی سوژه بیندازد. البته این موضوع به این معنی نیست که شما نباید در این زمان از روز به عکاسی بپردازید؛ درواقع امکان رسیدن به نتایج عالی هنگام عکاسی زیر آفتاب کامل وجود دارد. نور روشن به این معنی است که دوربین شما از سرعت شاتر بالا استفاده خواهد نمود و سرعت شاتر بالا برای فریز (ثابت) کردن حرکت سوژه در عکس های پرجنبش مناسب است.

گاهی سایه های حاصل از خورشید درخشان می تواند عکسی را خراب کند ولی مواقع دیگری هم هست که می توانید از این سایه ها به نفع خود بهره بگیرید. کوشش کنید عکس هایی بگیرید که از سایه های عمیق و بلند ساخته شده توسط آفتاب روشن استفاده می نمایند. ممکن است با نتایجی بسیار جالب و مهیج روبرو شوید.

به طورمعمول عکاسی درست به سمت خورشید درخشان ایده خوبی نیست ولی این تکنیک می تواند نتایج جالبی مانند لنز فلیر ایجاد کند. کافی است لنز را به سمت خورشید بگیرید و زاویه عکاسی را با جابجایی دوربین آن قدر تغییر دهید تا به میزان دلخواهی از فلیر برسید.

تکنیک دیگری که می توانید هنگام عکاسی زیر آفتاب درخشان استفاده کنید تغییر زاویه دید است. عکاس به جای عکاسی از این گل زردرنگ از بالا، دوربین را پایین آورده و به گونه ای رو به بالا از آن عکس گرفته که گل توسط خورشید از پشت نوردهی شده است. دقت کنید که چگونه نور قوی بافت برگ ها و گلبرگ های گل را برجسته نموده است. این تکنیک همچنین روشی است عالی برای رهایی از مشکل افتادن سایه عکاس روی سوژه هنگام عکاسی از بالا. اگر برای آزمودن زوایای دید مختلف عکاسی وقت صرف کنید و نوردهی را به صورت دستی در اپلیکیشن دوربین تنظیم کنید درواقع قادر خواهید بود از نور درخشان برای تاکید روی شکل، خطوط، بافت ها و الگوهای موجود در سوژه استفاده کنید.

درنهایت هنگام عکاسی در آفتاب درخشان اگر امکان جابجا کردن سوژه وجود دارد فکر خوبی است که به دنبال محلی کاملا سایه یا نیم سایه بگردید. این کار به ویژه هنگام دریافت عکس های پرتره مفید واقع می گردد؛ چراکه مانع از تنگ شدن چشمان سوژه یا افتادن سایه های خشن روی صورت او می گردد.

4. از آسمان ابری بیشترین بهره را ببرید

هرگاه آسمان ابری باشد و احتمال بارندگی برود ما چتر خود را برداشته و به امید یک باران خوب و یافتن چاله ای از آب بیرون می رویم. شما هم از آب وهوای نامساعد دوری نکنید. معمولا یک روز ابری یا بارانی برای عکاسی بسیار مناسب است. بسته به میزان ابرها نور ممکن است روشن و نرم، کم و رام یا تیره و دراماتیک باشد.

آسمان ابری معمولا برای هر نوع عکاسی از پرتره و منظره گرفته تا ماکروهای بسیار نزدیک از گل ها مناسب است. با استفاده از اصطلاحات علم عکاسی می توانیم آسمان ابری را یک سافت باکس (Softbox) طبیعی فرض کنیم. ابرها به مثابه دیفیوزر یا پخش نماینده (diffuser) عمل می نمایند و موجب نرم شدن نور خورشید قرارگرفته در پشت خودشان می شوند. این موضوع تمام مسائلی را که نظیر سایه های خشن، اشتباهات نوردهی و تنگ شدن چشم سوژه در نور درخشان خورشید رخ می دهند از میان خواهد برد.

5. از نور زیبای نرم شده در مه و غبار استفاده کنید

مه و غبار یکی از نورها و اتمسفرهای محبوب ما برای عکاسی است. معمولا مه در ساعت ابتدایی صبح و اواخر عصر در مناطقی که به منابع بزرگ آب نظیر دریاچه و مرداب نزدیک هستند رخ می دهد. نوری که از میان مه و غبار عبور نموده و نرم می گردد به شکلی اعجاب آور زیبا، مرموز و سورئال (Surreal) است. بااینکه رنگ ها اغلب ضعیف و معمولا متمایل به خاکستری هستند ولی همین موضوع می تواند به عکس ها حالتی نوستالژیک و پر از احساس بدهد.

هنگام عکاسی در مه از تنظیم دقیق فوکوس مطمئن شوید. معمولا بهتر است فوکوس را روی سوژه ای در پیش زمینه تصویر مانند درختان قرارگرفته در حاشیه این رودخانه قرار دهید. می توانید با ضربه زدن روی صفحه نمایش گوشی فوکوس را روی محدوده خاصی تنظیم کنید. مه و غبار می تواند تنظیمات نوردهی دوربین را فریب دهد. بنابراین اگر امکان تنظیم میزان نوردهی (Exposure) در اپلیکیشن عکاسی شما وجود دارد می توانید با کم وزیاد کردن آن به میزان روشنایی صحیح برسید.

در نور کم دوربین مجبور است برای جذب نور کافی و رسیدن به تصویری با نوردهی مناسب از سرعت های شاتر پایین تر استفاده کند. درنتیجه اگر گوشی هنگام عکاسی حتی به میزان بسیار اندکی تکان بخورد ممکن است با عکسی تار روبرو شوید. کوشش کنید گوشی را تا جای ممکن بی حرکت نگه دارید یا از یک سه پایه برای ثابت کردن آن استفاده کنید.

روش دیگر برای ثبت عکس های شگفت آور در این نوع آب وهوا استفاده از نور خورشید در حال تابش از میان مه است. در این شرایط خورشید باریکه هایی خیره نماینده از نور در تصویر ایجاد می نماید که حسی حقیقتا جادویی به عکس می بخشد. در صورت لزوم می توانید از شاخ و برگ درختان برای سدکردن راستا نور اضافی خورشید استفاده کنید.

تصاویر منظره، سیلوئت ها و دیگر عکس های مربوط به طبیعت در حضور مه به شکلی باورنکردنی تقویت می شوند. ممکن است عکاسی در مه و غبار احتیاج به تمرین بیشتری برای رسیدن به نتایج صحیح داشته باشد؛ ولی به محض این که آن را بیاموزید نور جادویی این نوع آب وهوا به شما امکان ثبت عکس هایی فوق العاده تماشایی خواهد داد.

6. از نور پنجره در عکس های داخلی استفاده کنید

طبیعتا ممکن است همیشه در محیط های خارجی به عکاسی نپردازید؛ بنابراین آشنایی با نحوه استفاده از نور موجود هنگام عکاسی در خانه یا محیط های داخلی دیگر مهارت مهمی است که باید بیاموزید. در طول روز نور پنجره آشکارترین منبع نور برای عکاسی داخلی است. پنجره برای عکاسی پرتره و طبیعت بی جان نوری شگفت انگیز فراوری می نماید و انتخاب های عکاسانه زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. نوری که از پنجره به داخل راهنمایی می گردد قادر است بخشی از سوژه را روشن نموده و سایه هایی عمیق در مناطق دیگر صحنه ایجاد کند. تصاویر سیلوئت یا نیمه سیلوئت را می توانید با قرار دادن سوژه در برابر پنجره و نوردهی عکس بر اساس بخش روشن تر صحنه به سادگی فراوری کنید.

می توانید لباس و موی سوژه را با استفاده از نور پنجره از پشت روشن نموده و رنگ هایی شگفت آور با حسی نرم و رویایی به دست آورید. پنجره هایی که رو به بخش شرقی یا غربی ساختمان باز می شوند در طول روز نور نرم بسیار خوبی را مهیا می نمایند. ولی همچنین می توانید از نور روشن یک پنجره جنوبی برای ایجاد سایه هایی جذاب روی سوژه استفاده کنید.

7. در شب از نورهای مصنوعی بهره بگیرید

مواقعی پیش می آید که نور طبیعی در صحنه عکاسی بسیار اندک است؛ مانند شب یا محیط های داخلی در یک روز تاریک بسیار ابری. در چنین شرایط ضروری است سوژه را با استفاده از منابع نور مصنوعی روشن کنیم. راه های خلاقانه بسیار زیادی نظیر استفاده از چراغ های رومیزی، چراغ قوه، شمع، نور خودرو، چراغ های خیابان و حتی نور صفحه نمایش گوشی و تبلت برای فراوری نور مصنوعی وجود دارد. این عکس در شب و در نزدیکی یکی از چراغ های خیابان گرفته شده. این منبع روشنایی با نور مستقیم جالب خود اجزای اصلی صورت سوژه را روشن نموده است.

از قلم نیاندازید که نورهای مصنوعی از هر نوعی که باشند، خواه لامپ رشته ای، فلورسنت یا LED، معمولا با دمای رنگ های متفاوتی عرضه می شوند. برخی از منابع نوری رنگ گرم نارنجی از خود ساتع می نمایند و برخی دیگر رنگ سردتر آبی یا حتی سبز دارند. در برخی موارد این رنگ ها می توانند به جلوه محیطی عکس یاری نمایند ولی گاهی هم ممکن است ترجیح دهید برای تنظیم دمای رنگ یا تراز سفیدی با استفاده از اپلیکیشن های ویرایش عکس تاثیر آن ها را کم نموده یا کاملا حذف کنید. این عکس در شب و تنها با استفاده از نورهای داخلی استخر گرفته شده. روشنایی، غلظت رنگ و تراز سفیدی عکس پس از عکاسی توسط اپلیکیشن Snapseed ویرایش شده است.

گرچه ممکن است کار کردن با نورهای مصنوعی نسبت به نورهای طبیعی دشوارتر باشد ولی این نورها به شما فرصت های خلاق بی شماری برای دریافت عکس های فوق العاده با موبایل حتی در تاریکی می دهند. شاید لازم باشد برای استفاده از این نوع نورها دست به آزمون بزنید ولی مطمئنا وقتی که صرف می کنید ارزش نتایج فوق العاده ای که ممکن است به دست بیاورید را خواهد داشت.

8. کاربرد نورپردازی از روبرو

حال که شما با انواع متفاوت نور آشنا شدید ضروری است از تاثیر جهت تابش نور روی عکس هایتان هم مطلع باشید. نور می تواند از هر جهتی بیاید ولی در اینجا ما برای عکاسی تنها به سه جهت روبرو، پشت و کنار خواهیم پرداخت. نور روبرو زمانی است که منبع نوری در برابر سوژه قرار گرفته و آن را از جلو روشن می نماید. بنابراین نور در پشت سر عکاس قرار خواهد داشت. هنگام استفاده از نور روبرو معمولا سوژه به شکلی یکدست روشن خواهد بود و سایه زیادی وجود نخواهد داشت. در عکاسی پرتره هرگاه قصد داشته باشید کل صورت شخص روشن باشد نور روبرو مناسب خواهد بود.

به یاد داشته باشید که در زمان دریافت عکس های پرتره نور مستقیم خوشید ممکن است باعث گردد سوژه چشمانش را تنگ کند؛ بنابراین در صورت امکان بهتر است به محلی بروید که نسبتا سایه باشد ولی نور محیطی همچنان به سوژه برسد.

9. کاربرد نورپردازی از پشت

نور پشت اشاره به زمانی است که منبع نوری در پشت سوژه قرار گرفته است و آن را از پشت روشن می نماید. در این مورد نور در برابر و پیش روی عکاس قرار خواهد داشت. عکاسی به سمت نور جلوه ای کاملا متفاوت از عکاسی پشت به نور ایجاد می نماید.

یکی از اصلی ترین دلایل برای استفاده از نور پشت رسیدن به عکسی سیلوئت است که در آن سوژه به شکل یک طرح کلی تیره در برابر پس زمینه ای روشن ظاهر می گردد. برای ساختن سیلوئت باید یک منبع نوری قوی نظیر خورشید در پشت سوژه شما قرار داشته باشد. سپس نوردهی را به شکلی تنظیم کنید که روشن ترین بخش صحنه مانند آسمان به درستی ثبت گردد. بدین ترتیب سوژه اصلی شما در عکس همانند یک طرح واره تیره در برابر پس زمینه روشن تر نمایان خواهد شد.

اگر می خواهید نوعی درخشش گرم دوست داشتنی دورتادور سوژه را دربر بگیرد، نورپردازی از پشت همان جهتی است که باید استفاده کنید. در عکاسی به این کناره های درخشان روشنایی لبه (Rim Lighting) می گوییم. این روش تکنیکی شگفت انگیز است که اجازه می دهد سوژه را به وسیله ترسیم خطوط دور آن با نور برجسته کنید.

همچنین نورپردازی از پشت همان جهتی از نور است که موجب پدید آمدن تاثیر لنز فلیر می گردد. برای ساختن لنز فلیر کافی است دوربین را درست به سمت خورشید بگیرید و زاویه های مختلف را بیازمایید تا زمانی که زبانه های نور درجایی که می خواهید قرار بگیرند.

درصورتی که نورپردازی از پشت را برای عکاسی از سوژه های نیمه شفاف نظیر برگ و گل به کار ببرید نور از میان آن ها عبور نموده و موجب آشکار شدن جزئیات و بافت هایی می گردد که در هیچ حالت دیگری امکان ثبت آن ها توسط دوربین وجود ندارد.

10. کاربرد نورپردازی جانبی

نورپردازی جانبی زمانی است که منبع نور یک سمت از سوژه را روشن می نماید و جهت مخالف در سایه قرار می گیرد. این جهت از نور برای عکاسی پرتره بسیار مناسب است چراکه موجب تاکید بر اجزای چهره شده و حسی از عمق و بعد را در تصویر ایجاد می نماید. یک راه ساده برای نورپردازی جانبی سوژه قرار دادن آن در کنار پنجره است؛ به صورتی که یک سمت آن با نوری که از میان پنجره می آید روشن شده و سمت دیگر فاقد منبع نور بوده و به صورت سایه ظاهر گردد.

نورپردازی جانبی از جذاب ترین جهت های نوری است که می توانید به کار ببرید. این جهت از نوردهی برای تاکید روی لبه ها، بافت ها، سایه ها و عمق سوژه عالی است. این نورپردازی همچنین حال و هوایی رمزآلود به تصویر می دهد و کنجکاوی بیننده را نسبت به چیزهایی که در سایه ها مخفی شده برمی انگیزد.

نکاتی که در این مقاله مطرح شد به شما یاری می نماید در عکاسی موبایل همیشه از نور به درستی استفاده کنید. با کمی تمرین و خلاقیت قادر خواهید بود با استفاده از همین نکات ساده عکس هایی فوق العاده بگیرید.

منبع: iPhone Photography School

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 918

به "نورپردازی در عکاسی موبایل؛ 10 نکته برای عکاسی بهتر در نورهای مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نورپردازی در عکاسی موبایل؛ 10 نکته برای عکاسی بهتر در نورهای مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید