مسکو: هیچ دلیلی برای فعال سازی مکانسیم حل وفصل اختلاف در برجام وجود نداشت

به گزارش مجله آزمون اول، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای با انتقاد از فعال سازی سازوکار حل وفصل اختلاف در برجام از سوی کشورهای اروپایی، تأکید کرد که مسکو هیچ دلیلی برای این اقدام نمی بیند.

مسکو: هیچ دلیلی برای فعال سازی مکانسیم حل وفصل اختلاف در برجام وجود نداشت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از ریانووستی، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه طی بیانیه ای در واکنش به فعال سازی مکانسیم حل وفصل اختلاف در برجام از سوی اروپایی ها گفت که از نظر مسکو این یک اقدام بی دلیل بوده است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود توضیح داد: تصمیم اعضای اروپایی برجام برای به جریان انداختن سازوکار حل وفصل اختلاف و ارجاع دادن آن به نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست های امنیتی که نقش هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام را دارد ، اقدامی بسیار ناامیدکننده و یک نگرانی بزرگ است.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: ما هیچ دلیلی برای چنین اقدامی نمی بینیم. ما عملکرد ضعیف تروئیکای اروپایی [آلمان، انگلیس، فرانسه] که منجر به ایجاد تنش در برجام شد و اجرای برجام در چارچوبی را که در ابتدا بر سر آن توافق شده بود عملاً [برای ایران] غیرممکن کرد فراموش نمی کنیم.

مقامات سه کشور اروپایی عضو برجام روز سه شنبه 24 دی ماه در بیانیه ای مشترک گفتند که مکانیسم موسوم به سازوکار حل وفصل اختلافات در برجام را به جریان انداخته اند.

سه کشور اروپایی در این بیانیه آمیخته به ادعاهای اثبات نشده اظهار داشتند: ما به عنوان وزیران خارجه فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده به همراه شرکای اروپایی مان منافع امنیتی مشترکی داریم. یکی از آنها، حفظ نظام منع اشاعه هسته ای و اطمینان یافتن از این است که ایران هرگز اقدام به ساخت سلاح هسته ای نمی نماید.

آنها در ادامه درباره توافق هسته ای برجام نوشتند: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همان طور که سران کشورهای ما به روشنی ابراز نموده اند نقشی کلیدی در این خصوص بازی می نماید. برجام یکی از دستاوردهای کلیدی دیپلماسی چندجانبه و معماری نظم اشاعه جهانی است.

توافق هسته ای برجام سال 2015 میان ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان (موسوم به گروه 1+5) حاصل شد. دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، اردیبهشت ماه سال گذشته این توافق مورد تأیید شورای امنیت را نقض نموده از آن خارج شد.

آمریکا پس از خروج از برجام تمامی تحریم های تعلیق شده ذیل این توافق را احیا کرد و کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا به هیچ یک از وعده های خود برای جبران تبعات این خروج عمل ننموده اند.

بعد از خروج آمریکا از برجام و خلف وعده اروپا در برخوردار کردن ایران از مزایای توافق هسته ای، تهران در پنج مرحله با فواصل 60روزه تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. ایران تأکید نموده است که کاهش این تعهدات ذیل بندهای 26 و 36 توافق اجرا شده و به معنای نقض توافق نیست.

ایران از اردیبهشت ماه امسال پس از اعلام نخستین مرحله از کاهش تعهدات هسته ای خود، بارها اعلام نموده است که دیگر حاضر به اجرای یکجانبه برجام نخواهد بود و تنها زمانی تعهدات هسته ای خود را به طور کامل اجرا خواهد نمود که طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند.

.+

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 5293

به "مسکو: هیچ دلیلی برای فعال سازی مکانسیم حل وفصل اختلاف در برجام وجود نداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو: هیچ دلیلی برای فعال سازی مکانسیم حل وفصل اختلاف در برجام وجود نداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید