محصص: آمادگی جسمانی بالا از درگیری ها جلوگیری می نماید، تیم حرفه ای به روانشناس فوتبال احتیاج دارد

به گزارش مجله آزمون اول، رییس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال گفت: وقتی آمادگی جسمانی یک تیم بالا باشد دیگر دعوا و درگیری در کار نیست.

محصص: آمادگی جسمانی بالا از درگیری ها جلوگیری می نماید، تیم حرفه ای به روانشناس فوتبال احتیاج دارد

مرتضی محصص در گفت وگو با خبرنگاران درباره حواشی و درگیری های اخیر در لیگ برتر فوتبال اظهار کرد: بازی فیرپلی یعنی یک بازی که پایه و اساسش دوستی و احترام باشد. در تمام بازی هایی که یوفا برگزار می نماید احترام وجود دارد و این چیزی نیست که تازه باشد. اساس فیرپلی احترام متقابل است و از دیدگاه روانشناسی به آن تاب آوری روانی گفته می گردد؛ یعنی هر بازیکنی تحت فشار هم باشد، با کیفیت کار می نماید و از کوره در نمی رود. با داوران و بازیکنان حریف درگیر نمی شوید و این موضوعی است که همواره در کلاس های مربی گری درباره اش صحبت می کنیم.

هر مربی که تیمش را از نظر روانی آماده ننموده باشد، قبل از ورود به زمین بازنده است

او ادامه داد: هر مربی که تیمش را برای روز داربی از نظر روانی آماده ننموده باشد، قبل از این که وارد زمین گردد بازنده است. برای روزهای عظیم فوتبال نتیجه بازی از قبل معین می گردد و این یک نقطه ضعف عظیم در بعضی از تیم هاست. بعضی از بازیکنان تحمل و ظرفیت بالایی ندارند و همواره یک بازی در تمام 90 دقیقه به نفع یک تیم نیست و شرایط بازی مرتب در حال تغییر است. تاب آوری و تحمل است که نتیجه را تغییر می دهد. مورینیو در این خصوص می گوید هر بازیکنی که اشتباه می نماید همان لحظه باید فراموش کند و در غیر این صورت به تیم ضرر می زند.

فشار تمرینات باید 10 برابر فشار بازی های رسمی باشد

رییس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال با بیان این که اگر تمرین ما 10 برابر از شرایط بازی بیشتر نیست پس آماده بازی نیستیم، گفت: ما نمی توانیم با تمرین برابر با فشار بازی خودمان را آماده کنیم و تمرینات از نظر آمادگی جسمانی و تاکتیکی باید 10 برابر بیشتر فعالیت و فشار بازی باشند. بیشتر درگیری ها در نیمه دوم است و اشتباهات زیادی صورت می گیرد چون آن بازیکن خسته است. کادر مربی گری برای هر اتفاقی که در تیم رخ می دهد باید پاسخگو باشند چون این مربی است که با بازیکنان کار می نماید و او تصمیم گیرنده است.

آیا مربیان ما به تاب آوری و تحمل بازیکنان فکر می نمایند؟

او اضافه نمود: این تاب آوری موضوعی نیست که فقط من می گویم و این یک اساس کلی است اما آیا مربیان ما به آن فکر می نمایند؟ مثلا پاتریس اورا، مدافعی که در منچستر و یوونتوس بازی می کرد در مصاحبه ای می گوید زندگی اش در منچستر ساده تر از حضور در یوونتوس بود و وقتی به اینجا آمد با چالش های زیادی روبرو شد. او گفت میانگین دویدن بازیکنان 12 کیلومتر است و اگر یک روز 9 کیلومتر دویده باشید، باید در روزهای دیگر آن 3 کیلومتر را جبران کنید. آن ها برای خودشان استاندارد گذاشتند و این باعث می گردد که بازیکنان تاب آوری بالاتری داشته باشند. نویسنده ای می گوید بازی جدی و نتیجه گرا هیج ارتباطی با بازی جوانمردانه ندارد چون برخورد فیزیکی و درگیری ماهیت یک بازی نتیجه گراست و بازی های جدی و درگیرانه جنگ بدون تیراندازی است.

کشتار توپ!

محصص با بیان این که بیلسا، سرمربی لیدز تمرینی به نام کشتار توپ را برای بازیکنانش طراحی نموده است، عنوان نمود: در این تمرین قانونی وجود ندارد و آفساید و خطا در کار نیست. بازیکنان 5 بخش 5 دقیقه ای بازی می نمایند و توپ اگر بیرون برود بلافاصله وارد می گردد و هیچ بازیکنی اجازه استراحت ندارد و درگیری ها خیلی زیاد است. این تمرین 10 برابر سخت تر از مسابقه است و ببینید این مربیان چقدر سخت گیر هستند و راندمان کار بالا از شما می خواهند. وقتی آمادگی جسمانی یک تیم بالا باشد دیگر دعوا و درگیری در کار نیست.

یک تیم حرفه ای به روانشناس فوتبال نیاز دارد

او ادامه داد: تمرینات ما چقدر سخت تر از بازی های اصلی است؟ بازیکن باید در تمرینات آماده بازی گردد. ما باید ببینیم کیفیت تمرینات مان چگونه است و من اگر از نظر کیفیت جسمانی در سطح بالایی باشم و تحمل روانی داشته باشم در مقابل مسائل به دنبال داوران، حریف و نیمکت حریف نمی روم و تمرکزم بالاست. آنقدر باید در تمرینات سخت تر از روز بازی کار کنیم که بتوانیم در شرایط بازی کیفیت قابل قبولی را از نظر اخلاقی و از نظر فنی ارائه دهیم. البته تضمینی برای برد نیست اما همه تیم ها مقابل این تیم سخت کوش مشکل پیدا خواهند کرد. دوندگی دست خود بازیکن است و عدم آمادگی باعث این مسائل می گردد. این واقعیت فوتبال است و این پیغام را می خواهیم به مربیان و بازیکنان فوتبال برسانیم. یک تیم حرفه ای به روانشناس فوتبال نیاز دارد و در درجه اول، کادر فنی باید با این روانشناس همسو باشد و گفت وگو کند نه این که برای بازیکنان کلاس روانشناسی بگذارند.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 25220

به "محصص: آمادگی جسمانی بالا از درگیری ها جلوگیری می نماید، تیم حرفه ای به روانشناس فوتبال احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصص: آمادگی جسمانی بالا از درگیری ها جلوگیری می نماید، تیم حرفه ای به روانشناس فوتبال احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید