مترو تهران از ورود 2 هزار و 461 تن آلاینده به هوای شهر جلوگیری نموده است

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران آنلاین:مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به ثبت روزانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار سفر در شبکه مترو تهران و حومه گفت: مترو تهران از ابتدا بهره برداری تاکنون از انتشار 2 هزار و 461 تن گازهای آلاینده به هوای شهر جلوگیری نموده است.

مترو تهران از ورود 2 هزار و 461 تن آلاینده به هوای شهر جلوگیری نموده است

فرنوش نوبخت در گفت وگو با شهرنوشت با بیان این که درحال حاضر مترو تهران و حومه 115 ایستگاه فعال دارد، مطرح نمود: در چشم انداز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تا سال 1404 میزان سفرهای روزانه به رقم هفت میلیون سفر در روز خواهد رسید.

نوبخت گفت: مترو تهران در خاورمیانه صندلی اول و در جهان حائز رتبه است. تهران در خاورمیانه رتبه اول را از حیث طول خطوط، تعداد خطوط، تعداد ایستگاه ها و قیمت به خود اختصاص داده است و در میان 163 مترو جهان نیز از نظر طول خطوط در رتبه 17 قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان این که از نظر شاخص قیمت بلیت نیز مترو تهران ارزان ترین بلیت جهان را داراست، اضافه نمود: خطوط مترو تهران و حومه اکنون 200 کیلومتر طول دارد و دارای 5 خط درون شهری و یک خط برون شهری است، البته هنوز ساخت مترو تهران به سرانجام نرسیده و بر اساس برنامه توسعه خطوط، تا سرانجام سال 1404 شبکه متروی تهران جمعاً دارای 12خط شامل 8 خط درون شهری و 4 خط برون شهری در مجموع به طول 430 کیلومتر خواهد بود.

او با اشاره به نقش مترو تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت، گفت: روزانه بیش از 18 میلیون سفر شهری در تهران محقق می گردد. براساس آمار، مترو تهران از ابتدای بهره برداری تاکنون از انتشار 2 هزار و 461 تن گازهای آلاینده Co ، NOX، So2، PM10 و HC به هوای تهران جلوگیری نموده است.

نوبخت با اشاره به گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر این که از هر 10 نفر در جهان فقط یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد و آلودگی هوا چهارمین عامل خطر برای سلامت انسان ها در کل جهان به شمار می رود، اعلام نمود: در این میان استفاده از مترو به عنوان تنها وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری پاک می تواند صرفه جویی بسیاری در مصرف سوخت های فسیلی داشته باشد که این امر تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد.

او توضیح داد: مترو تهران و حومه تنها در 9 ماه نخست سال 97 باعث صرفه جویی در مصرف 303 میلیون لیتر بنزین و 29 میلیون لیتر گازوئیل شده است. همچنین سفرهای شهری با متروی تهران و حومه در 9 ماه نخست سال جاری از ورود 810 هزار تن گاز Co2 و 113 هزار تن گازهای Co ، NOX، So2، PM10 و HC به هوای شهر جلوگیری نموده است.

نوبخت اضافه نمود: شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه برای افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط موجود به تجهیزات و به خصوص به واگن های بیشتری احتیاج دارد که مستلزم تامین بودجه از سوی نهادهای ذیربط است اما این شرکت از آبان ماه 1396 علی رغم همه محدودیت ها و فشارها در مورد کمبود بودجه و مشکلاتی که براثر تحریم ها بر سرراهش قرار گرفته سعی نموده تا با بهره وری حداکثری از ظرفیت و امکانات موجود باز هم نسبت به ارتقا سطح خدمات به مردم گام بردارد؛ کاهش فاصله حرکت قطارها در خطوط یکی از این موارد است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: از آبان ماه 1396، حداقل فاصله حرکت قطارها در خطوط 1 ، 2 و 4 متروی تهران از 5 دقیقه به 4 دقیقه کاهش یافته است، ضمن این که زمان در خط 3 از 18 دقیقه به 9 دقیقه و سپس در دی ماه 97 از 9 دقیقه به 7 و نیم دقیقه رسید. در خط 5 هم برای رفاه بیشتر حال مسافران، در آذر ماه 1396 تعداد واگن های قطارهای خط پنج مترو از 8 واگن به 9 واگن افزایش یافت. مسافران این خط در سال 1397 هم شاهد افزایش قطارهای تندرو از ایستگاه کرج به ایستگاه تهران بودند.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 557

به "مترو تهران از ورود 2 هزار و 461 تن آلاینده به هوای شهر جلوگیری نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مترو تهران از ورود 2 هزار و 461 تن آلاینده به هوای شهر جلوگیری نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید