سفر می برد کجا ما را

به گزارش مجله آزمون اول، کجا مسافر نوروز؟ نیا برگرد، این گزاره ای است که این روزها مردم بیشتر شهرها و روستا در نوروز 99 از مسافران این روزها می پرسند و می خواهند.

سفر می برد کجا ما را

به گزارش خبرنگاران جذابیت های سفر در آغازین روزهای هر سال، که چندین سال است به عنوان سفرهای نوروزی از آن یاد می گردد، غیر قابل انکار است و همین ملاقاتهای تازه و نو شدن ها،خستگی یک سال کار و کوشش را از تن انسانها بیرون می نماید.

اما این سفرها، تحت چه شرایطی مطلوب است، اگر قرار است سوغات این سفرها ناقل بودن یا دریافت ویروس کرونا از دیگری باشد، سفرهای پر خطر و با زحمت است.

این سفرها نه تنها برای اهل سفر ،بلکه برای کادر پزشکی و درمانی نیز یک زحمت مضاعف است و میزبانها نیز راضی به این سفرها نیستند.

از این رو بعضی مردم معتقدند که مسافرت در شرایط بحران کرونا، تنها اضافه کردن بار به کادر درمانی کشور است.

در حالی که بسیاری از مردم خانه نشینی را تا قطع کامل زنجیره انتقال ویروس کرونا انتخاب نموده اند،اما عده ای نیز بی توجه به هشدارهای پزشکان و متخصصان بهداشت و درمان در این روزها بار سفر بسته اند تا بار هزینه و زحمت بهداشت و درمان کشور را افزایش دهند.

مردمی که خانه نشینی را انتخاب کردند

بعضی از مردم با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور به جای اینکه به سفر بفرایند و برای دیگران زحمت ایجاد نمایند،خانه نشینی را انتخاب کردند تا هم در سلامت بمانند و هم به قطع ارتباط زنجیره انتقال یاری نمایند.

یک شهفرایند چهارمحال و بختیاری می گوید: برنامه ریزی نموده بودیم سال جاری عید به یکی از استان های جنوبی کشور برویم، اما متاسفانه کرونا برنامه ریزی ما را بهم ریخت و اکنون نیز در خانه هستیم چون به نظر من هیچ چیز ارزشمندتر از سلامتی نیست و نباید کاری کنیم که وقتی این نعمت الهی را از دست دادیم قدر آن را بدانیم و افسوس بخوریم.

بهرامی در گفت و گو با ایرنا، بیان اینکه همواره برای رفتن به سفر وقت است، بیان نمود: اگر چه رفتن به مسافرت نقش زیادی در روحیه دادن افراد دارد اما باید توجه داشت که وقتی به مسافرت می رویم، استفاده ما از وسایل و اماکن عمومی بیشتر می گردد و خود این می تواند سبب انتقال بیشتر ویروس کرونا بین ما گردد.

بهرامی با بیان اینکه در خانواده آنها قرار بر این شده است که کسی برای عیددیدنی به خانه دیگری نرود، گفت: در شرایط فعلی کشور که همه کوشش می نمایند این مشکل رفع گردد،بی شک سهم ما همان در خانه ماندن و کم کردن فشار به کادر درمانی و منابع اقتصادی کشور است.

وی تاکید نمود: ما مسلمان هستیم و در دین ما تاکید زیادی به حفظ حقوق دیگران شده است، شاید اگر از این دید به مساله مسافرت در شرایط کرونایی کشور نگاه کنیم تصمیم گیری بهتری داشته باشیم.

عده ای که سفر را در روزهای کرونایی انتخاب کردند

عمده مردم که نشستن در خانه در این روزها را انتخاب نموده اند، با این وجود هستند معدود افرادی که برخلاف همه توصیه ها و تاکید مسئولان و پزشکان ،بازهم کوله بار سفر می بندند و راهی جاده می شوند بی خیال و بی توجه به اینکه این کار آنها تا چه حد می تواند خطرآفرین باشد.

علی یکی از مهمانانی است که از تهران به قول خودش برای ملاقات والدینش به شهرکرد آمده است. او در پاسخ به چرایی کار خود می گوید: مدت زیادی است که پدر و مادرم را ندیده ام برای همین نیز اکنون به اینجا آمده ایم ضمن اینکه فرزندانم نیز در خانه کم حوصله شده بودند.

وی بیان نمود: ما بیمار و ناقل این بیماری نیستیم چرا که هیچ علامتی از بیماری نداریم.

با این حالا هنوز هم با وجود تاکید پزشکان و متخصصان مبنی بر در خانه ماندن تا زمان قطع زنجیره انسانی انتقال ویروس کرونا، عده ای راه سفر در پیش گرفته اند و در خانه بودن را بر نمی تابند.

سفر و دید و بازدید نوروزی تعطیل گردد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، نوروز و دید و بازدید از بزرگترها را یکی از سنت های پسندیده ایرانیان دانست و گفت: در شرایط کنونی باید بدانیم یک مهمان ناخوانده به نام ویروس کرونا داریم که اگر آن را جدی نگیریم و به دید و بازدید و یا مسافرت برویم، به راحتی می توان آن را منتقل کرد به گونه ای که یا خود بیمار شویم و یا دیگران را بیمار کنیم.

سید راشد جزایری در گفت و گو با ایرنا، خود قرنطینگی را مهمترین و نخستین راه قطع زنجیره انتقال کرونا برشمرد و توضیح داد: اهمیت خود قرنطینه شدن وقتی تعیین می گردد که بدانیم افرادی به صورت ناقل در جامعه حضور دارند که هیچ علامتی به دلیل بودن در دوره کمون بیماری ندارند، اما همین افراد نیز می توانند به راحتی کرونا را به افراد سالم منتقل نمایند.

وی یادآور شد: حضور کمتر در اماکن شلوغ و مکان هایی که محل تجمع افراد هستند را باید به جد مورد توجه قرار داد اگر این مساله رعایت گردد قطعا زنجیره انتقال محدود می گردد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: اگر بخواهیم شیب و فرایند بیماری به صورت تدریجی و ملایم باشد، بهترین راه رعایت مساله قرنطینه خانگی است، تا افراد کمترین برخورد و حضور را در اجتماع داشته باشند.

جزایری، با بیان اینکه دومین عامل تاثیرگذار در زنجیره انتقال کرونا، مسافرت است، خاطر نشان کرد:سفر رفتن در چنین شرایطی کاری نادرست و اضافه کردن بار به کادر درمانی مقصد است، چرا که امکانات درمانی هر شهر و استانی براساس جمعیت آن منطقه است پس نباید با رفتن به سفر خود و دیگران را به دردسر انداخت.

وی با اشاره به اینکه کنترل مبادی ورودی شهرها برای آن است که بتوان تا حدودی از انتقال ویروس کاست، توضیح داد: بحث آلودگی سطوح و محیط در انتقال کرونا بسیار مهم است، پارک به دلیل داشتن سرویس بهداشتی عمومی می توانند مکانی برای انتقال بیماری باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به پرهیز از انجام دید و بازدید در نوروز، توضیح داد: رفتن به خانه بزرگترها یک سنت دیرینه و پسندیده ایرانیان است، اما در شرایط کنونی باید بدانیم که یک مهمان ناخوانده به نام کرونا داریم، اگر رعایت نگردد به راحتی در مهمانی ها و دید و بازدیدها می توانیم آن را به همدیگر منتقل کنیم.

جزایری ،با تاکید بر اینکه رفت و آمد با افراد ناشناس که نمی دانیم آلوده به ویروس هستند یا خیر ،به دلیل نداشتن علائم بیماری خطرناک است، ادامه داد: اگر چه خطر ابتلا به کرونا برای همه وجود دارد اما باید با حذف رفت و آمدها برای حفظ سلامتی افراد مسن و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها که حساس تر هستند بکوشیم.

وی با بیان اینکه کرونا در استان با شیب ملایم و کنترل شده در حال افزایش است، ادامه داد: اعضای یک خانواده نیز که همواره در کنار یکدیگر هستند، باید مسائل بهداشتی مانند شستن مرتب دست ها، ضدعفونی سطوح و حفظ فاصله را رعایت و به وسیله سامانه salamat.gov.ir علائم خود را چک نمایند و با مراقبین سلامت لینک شوند.

ارجاع 300 نفر به پزشک توسط گروه های غربالگری هلال احمر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه 23 گروه طرح غربالگری کرونا در مبادی ورودی استان را انجام می دهند، اظهار داشت: تا به امروز بیش از 105 هزار نفر در قالب 26 هزار خودرو توسط گروه های هلال احمر استان در مبادی ورودی، غربالگری شده اند که از این تعداد بیش از 300 نفر که دارای علائمی همچون تب بوده اند به منظور آنالیز های بیشتر به پزشک و یا مراکز درمانی استان ارجاع شده اند.

سید احمد مرتضوی فرد در گفت و گو با ایرنا، ضمن درخواست از مردم برای ماندن در خانه، اضافه کرد: مردم اگر می خواهند کرونا را شکست دهند باید در خانه بمانند این اصلی ترین و مهمترین توصیه ما به مردم است.

وی تاکید نمود: اگر می خواهیم کارمان به به درمان و بیمارستان کشیده نگردد باید به وسیله ماندن در خانه، نرفتن به مسافرت و گذاشتن عید و دید و یازدید برای بعد از شکست کرونا به قطع زنجیره انتقال کرونا یاری کنیم.

تردد در محورهای چهارمحال و بختیاری کاهش یافته است

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش 81 درصدی ورود به استان در مقایسه با سال گذشته، بیان نمود: تردد همه محورهای استان نیز 66.6 درصد کاهش داشته است.

شهرام ندیمی، تردد کل محورهای استان را 112 هزار و 826 تردد برشمرد و ادامه داد: از این میزان 10 هزار و 369 تردد ورود به استان و 10 هزار و 88 تردد خروج از استان بوده است.

در خانه ماندن فرصتی برای یادگیری علاقه مندی ها است

مریم زمانی، یک روانشناس چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه ماندن در خانه فشارهای زیادی را برای بچه ها و نوجوانان به همراه دارد، اضافه کرد: باید از بستر خانواده برای کاهش این فشارها به بهترین شکل استفاده کرد.

به گفته وی، حالا که بعضی از والدین به سفر نمی فرایند،آنها موظفند فرزندان خود را در شرایط کنونی هم از لحاظ سلامت روانی و هم سلامت جسمی حفظ نمایند چرا که استرس افراد را مستعد ابتلا به عفونت های ویروسی می نماید.

زمانی خاطر نشان کرد: از بچه ها خواسته گردد، همه کارهایی که دوست دارند یاد بگیرند یا انجام دهند را روی یک کاغذ بنویسند سپس با یاری هم برای تحقق آنها کوشش کنید،فرصت در خانه ماندن می تواند بهترین موقعیت برای یادگیری علاقه مندی ها باشد و نباید به سادگی از آن گذشت و وقت را هدر داد.

وی توضیح داد: همه می دانیم که انزوا و گوشه گیری بر سلامت روانی افراد تاثیر می گذارد، باید افراد را ترغیب کرد که به جای بیرون رفتن از خانه و در معرض خطر قرار دادن خود و دیگران با استفاده از روش های دیگر مانند اینترنت و تلفن ارتباطات خود را حفظ نمایند.

زمانی توضیح داد: در این ایام باید توجه بیشتری به افراد مسن و سالمندان داشت، می توان به وسیله تامین کالاهای مورد احتیاج آنها از رفت و آمدشان به بیرون خانه جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر توجه به مراقبت معنوی برای کسب آرامش، ادامه داد:تماس و صحبت با والدین و پدربزرگ و مادربزرگ ها می تواند تحمل این روزها را برای آنها آسان تر کند به خصوص اگر این تماس از سوی نوه ها و بچه ها باشد.

حالا ، سوال اینجاست در شرایطی که اماکن گردشگری و تفریحی در سراسر کشور تعطیل هستند و کسی پذیرای مهمان نیست، بعضی به کجا و به چه نیتی می فرایند؟ جز این است که هدف از مسافرت داشتن و ثبت لحظاتی خوش است.

به گزارش ایرنا، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز 75 بیمار مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شده است که از این تعداد تا به امروز 11 نفر جان خود را از دست داده و 51 مورد بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند.

یک تن از جانباختگان از پرسنل مراکز درمانی استان بوده و شهید راه خدمت به شمار می رود.

ویروس جدید کرونا کووید 19 نام دارد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای دنیا سرایت نموده است و سازمان بهداشت دنیای را بر آن داشت تا در خصوص بهداشت دنیای؛ شرایط فوق العاده اعلام کند.

شست وشوی دست ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن های مکرر و لغو سفرهای غیرضروری و اجتماعات، نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می نمایند.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 8737

به "سفر می برد کجا ما را" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر می برد کجا ما را"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید