سازمان ملل خواستار هیئت سیاسی در دارفور شد

به گزارش مجله آزمون اول، گزارش مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا درباره سودان و دارفور روز دوشنبه منتشر و خواستار تشکیل یک هیئت سیاسی و جایگزین شدن آن با عملیات صلح موجود در آن منطقه شد؛ اقدامی که باعث نگرانی گروه های حقوق بشری شده و تاکید کردند که این اقدام سبب می شود تا غیرنظامیان به طور کامل حفاظت و امنیت خود را از دست بدهند.

سازمان ملل خواستار هیئت سیاسی در دارفور شد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل قرار است 26 مارس (هفتم فروردیم ماه) جلسه ای تشکیل دهد و تصمیم بگیرد که آیا نهایتا تا پایان اکتبر سال جاری میلادی 7800 نیروی خود معروف به نیروهای کلاه آبی را از هیئت سازمان ملل-اتحادیه آفریقا در دارفور (یونامید) خارج کند یا خیر.

شورای امنیت قرار بود روز چهارشنبه درباره این مساله تشکیل جلسه دهد اما این نشست به خاطر نگرانی ها نسبت به ویروس کرونا به تعویق افتاد.

در گزارش مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا درباره سودان و دارفور آمده است: در دارفور درگیری های مسلحانه میان گروه های شورشی کاهش یافته اما درگیری های اساسی همچنان حل نشده باقی مانده اند و به تنش های بین جمعی و بین قبیله ای دامن می زنند.

در ادامه این گزارش آمده است: حفاظت مدنی جز وظایف و مسؤولیت های سودان است. شاید مکانیسم پس از هیئت سازمان ملل-اتحادیه آفریقا در دارفور حمایت های مشورتی و ظرفیت سازی به وجود آورده باشد اما اگر مجوزی برای حفاظت فیزیکی از غیرنظامیان درخواست شود آن وقت این مکانیسم نیازمند توسعه بسیار شدید متناسب با وسعت منطقه عملیات هاست.

این گزارش تاکید کرد: بدون چنین مجوزی یک مکانیسم پس از یونامید برای تامین چنین حفاظت هایی به وجود نخواهد آمد و در نتیجه نباید چنین انتظاری نیز وجود داشته باشد.

برای دوره پس از یونامید که اوایل نوامبر آغاز می شود، نویسندگان این گزارش تشکیل یک هیئت سیاسی و برقرارکننده صلح مستقر در خارطوم را پیشنهاد دادند.

این در حالی است که کنت روث، مدیر سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر این اقدام را محکوم کرد و گفت: دارفور همانند باقی بخش های سودان نیست.

وی اضافه نمود: شورای امنیت سازمان ملل باید درک کند که دارفور نیازمند به تعویق افتادن خروج نیروها و حضور امنیتی سازمان ملل در آن منطقه برای حفاظت فعالانه از غیرنظامیان است.

هنگامی که حکم ماموریت یونامید در اکتبر سال 2019 میلادی پایان یافت، شورای امنیت به اتفاق آرا حکم ماموریت این هیئت را بدون تغییر در تعداد اعضا تا پایان مارس 2020 تمدید کرد.

یونامید که یک نیروی حافظ صلح مشترک با اتحادیه آفریقاست، از سال 2007 میلادی با 16 هزار نیرو در دارفور مستقر شده است.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 8313

به "سازمان ملل خواستار هیئت سیاسی در دارفور شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل خواستار هیئت سیاسی در دارفور شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید