درخواست از مردم برای اهدای خون در ماه رمضان

به گزارش مجله آزمون اول، خبرگزاری خبرنگاران- سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ماه رمضان در پیش است و همه ساله در این ایام با کمبود خون و فرآورده های آن روبرو می شویم.

درخواست از مردم برای اهدای خون در ماه رمضان

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، آقای دکتر بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و احتیاج مراکز اهدای خون، گفت: همه ساله در ایام ماه رمضان به دلیل روزه داری هموطنان، از آمار اهدای خون در کشور کاسته می گردد. تدابیر ما برای جبران کاهش آمار اهدایی خون شامل تغییر ساعات فعالیت مراکز اهدای خون در کل کشور است.

وی ادامه داد: با توجه به استقبال مردم از اهدای خون در ماه مبارک رمضان در نوبت های شب و پس از افطار سال جاری با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و استمرار قانون منع تردد و عبور و مرور شبانه، این سازمان با چالش جدی عدم حضور اهداکنندگان و کاهش شدید ذخایر خونی کشور روبرو خواهد شد.

تأمین خون 900 مرکز درمانی

سخنگوی سازمان انتقال خون اضافه نمود: سازمان انتقال خون موظف است و باید جوابگوی نزدیک به 900 بیمارستان و مراکز درمانی از نظر تأمین خون و فرآورده های آن نظیر پلاکت، گلبول قرمز فشرده شده و پلاسما باشیم.

آقای حاجی بیگی گفت: باید همکاری های لازم از طرف مسؤولان ذی ربط با سازمان انتقال خون ایران به جهت حضور اهداکنندگان خون طبق سنوات گذشته در ساعات منع تردد بعد از افطار صورت پذیرد؛ در این خصوص مکاتبات لازم با ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده است که امیدواریم همکاری های لازم با اهداکنندگان خون از نظر تردد به مراکز اهدایی خون انجام گردد.

وی افزود: تمامی شیوه نامه های بهداشتی در مراکز اهدای خون سراسر کشور جهت سلامت اهداکنندگان خون رعایت می گردد. اطمینان داریم که تمامی مراجعان جهت اهدای خون از سالم ترین افراد جامعه هستند که اصول خودمراقبتی را به خوبی انجام می دهند. تمامی وسایل و تجهیزات استفاده شده در فرایند اهدای خون کاملاً استریل و یکبار مصرف هستند.

روزه داری منعی جهت اهدای خون نیست

سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد: روزه داری منعی جهت اهدای خون نیست؛ با توجه به احتیاج به خون و فرآورده های آن به صورت روزانه اهدای خون باید به صورت مستمر صورت پذیرد. 20 درصد از خون های اهدای مردم به مصرف بیماری های خاصی نظیر تالاسمی می رسد کمبود خون و فرآورده های آن در استان های شمالی کشور مثل گیلان و مازندران، خراسان رضوی و استان های جنوبی کشور مثل سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و خوزستان بیشتر احساس می گردد.

آقای حاجی بیگی گفت: مردم این استان ها باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون نشان دهند و اهدای خون باید با تصمیم آگاهانه و مسؤولانه باشد در صورت عدم برنامه ریزی مناسب و فوری در مورد حضور اهداکنندگان خون در ساعات پس از افطار با کاهش شدید ذخایر خون و مشکل جدی در تأمین خون و فرآورده های آن در مراکز درمانی کشور در ماه آینده روبرو خواهیم بود.

وی ابراز داشت: استمرار وضع تردد عبور و مرور در شب امکان حضور مراجعان اهدایی خون را کاملاً محدود می سازد و این سازمان را با چالش عدم حضور اهداکنندگان خون در مراکز انتقال خون در ساعات پس از افطار روبرو خواهد نمود.

امکان تردد شبانه برای اهدای خون فراهم گردد

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: باید در جلسات ستاد ملی کرونا امکان عبور و مرور شبانه در ماه مبارک رمضان برای اهدای خون، پلاسما و پلاکت مورد ارزیابی و آنالیز سریع قرار گیرد. اهدای خون در ماه مبارک رمضان اقدامی جهادی و نماد همدلی و ایثارگری است.

آقای دکتر حاجی بیگی توضیح داد: ماه مبارک رمضان در پیش است و همه ساله در این ایام با کمبود خون و فرآورده های آن روبرو می شویم.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 23923

به "درخواست از مردم برای اهدای خون در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست از مردم برای اهدای خون در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید