خبرنگاران کسب و کار به گل نشسته پردیس

به گزارش مجله آزمون اول، تهران-خبرنگاران- کرونا برای کارگران خانه نشین شده واحدهای مختلف صنفی شهرستان پردیس ارمغانی جز بیماری، بی پولی و هزار درد بی درمان دیگر با خود به همراه نیاورده است.

خبرنگاران کسب و کار به گل نشسته پردیس

سفره کارگران ساده و بی تخصص واحدهای فراوریی از قبل کوچک تر شده و آنها بیش از پیش شرمنده خانواده خود برای تامین مایحتاج روز مره هستند.

خرمدشت، سیاسنگ، تپه سیف، جاجرود، بومهن، کمرد و خسرو آباد نواحی صنعتی شهرستان پردیس هستند که در روزگار رونق و آبادانی در حدود 8 هزار کارگر ساده و متخصص در کارگاه های فراوریی فعالیت داشتند و از پس تامین احتیاجهای خانواده خود بر می آمدند.

کووید 19 بهار سال جاری مهمان ناخوانده ای بود که طعم شیرین روزهای بهاری و نوروزی را به کام همه کارگران تلخ کرد، بعضی از آنها به شهرستان رفتند تا شاید همسفرگی با فامیل قدری بار سنگین زندگی آنها را سبک کند.

مواجهه با مسائل پیش رو بعد از برگشت به محل زندگی بسیار سخت است، صاحبخانه هر ماه اجاره خانه خود را می خواهد و بدهی و گرفتاری های او مجال توجه به بیکاری و بی پولی مستاجران را نمی دهد.

ویروس کرونا طی مدت حضور نامبارک خود در کشور، تعداد زیادی از کارگاه های فراوریی را تعطیل و کارگران بسیاری را خانه نشین نموده است.

مسعود نگهبان یکی از کارگران کارخانه های منطقه صنعتی خرمدشت است که به خبرنگار خبرنگاران می گوید: آذر ماه سال 98 از محل کارم تعدیل و پس از جستجوی فراوان در یکی از کارخانه های خرمدشت مشغول به کار شده بودم که از 2 ماه گذشته به خاطر شیوع بیماری کرونا کارخانه تعطیل و من بار دیگر خانه نشین شدم.

وی ادامه داد: چند روز برای کار ساختمانی و کارگر روزمزد کنار خیابان ایستادم اما هر روز با دست خالی به خانه برگشتم، ویروس کرونا کار ساختمانی را هم کساد نموده است.

مسعود 2 فرزند خردسال دارد و ضمن گلایه از گرانی مواد ضد عفونی کننده، ماسک و ژل می گوید: در حال حاضر از پس انداز اندکم برای گذران زندگی و سیرکردن شکم خانواده استفاده می کنم و پولی برای خرید مواد ضد عفونی کننده ندارم پس اندازم ته بکشد فرزندان خردسالم گرسنه می مانند.

در حال حاضر از پس انداز اندکم برای گذران زندگی و سیرکردن شکم خانواده استفاده می کنم و پولی برای خرید مواد ضد به همین عفونی کننده ندارم پس اندازم ته بکشید فرزندان خردسالم گرسنه می مانند. حاج رضا صاحب باشگاه ورزشی در شهر پردیس است و به قول خودش از ترس طلبکارها به شهر دیگری رفته ، او می گوید: از هشتم اسفند ماه سال 98 برای پیشگیری از شیوه بیماری کرونا باشگاه را تعطیل کردم، ماهیانه 11 میلیون تومان اجاره و در حدود 3 میلیون تومان هزینه انشعبات باشگاه است که در این شرایط برای پرداخت آنها مشکل دارم.

وی می گوید: برای پرداخت هزینه ها درآمد ندارم و 12 پرسنل باشگاه در حال حاضر خانه نشین هستند و با خنده می گوید اگر به همین روال پیش برود به خاطر بدهی ها تا 10 روز دیگر سر از زندان در می آورم.

حاج رضا ضمن گلایه از نبود حمایت دولت از مشاغل می گوید: هر روز چندین پیامک برای پرداخت هزینه انشعابات و اخطار قطع 48 ساعته برایم ارسال می گردد، ای کاش دولت هزینه انشعابات را به ما می بخشید.

با استفاده از ظرفیت های شهرستان به مردم یاری می کنیم

فرماندار شهرستان پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت های مختلف شهرستان مانند خیرین، نهادها و شرکت های یاری رسان به اصناف آسیب دیده از کرونا یاری می کنیم.

عبدالعظیم رضایی گفت: پرداخت بیمه و مالیات کارفرمایان توسط دولت راهکاری برای یاری به اصناف است و در صورت ابلاغ بخشامه اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت رعایت موارد بهداشتی در کارگاه های مناطق صنعتی شهرستان پردیس گفت: غربالگری، تب سنجی، ضدعفونی محیط کار، رعایت فاصله اجتماعی، تامین دستکش، ماسک و مواد ضد عفونی کننده به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در مناطق کارگاهی و صنعتی شهرستان توسط کارفرمایان و کارگران به طور جدی رعایت گردد.

فرماندار شهرستان پردیس با اشاره به فعالیت چند کارگاه فراوری ماسک، گفت: فراوریات کارگاه های یاد شده طی چند روز آینده احتیاج شهرستان را به طور کامل رفع خواهد شد.

کارگران در ابتدای ورود به کارگاه غربالگری می شوند

رئیس شورای صنعتی سیاهسنگ در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: کارخانه ها از بیستم و سوم فروردین به بعد فعالیت خود را از سر می گیرند و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری مقرر شد تا مواد شوینده، ماسک و دستکش در اختیار کارگران قرار گیرد و تب سنجی و غربالگری کارگران در ابتدای ورود هر یک از آنها به فضای کارخانه به طور مستمر انجام گردد.

حسن لاله ادامه داد: ضد عفونی کارخانه ها، رعایت فاصله اجتماعی کارگران در محل کار، نظارت مستمر شبکه بهداشت و درمان بر نحوه ضد عفونی و اطلاع رسانی در خصوص رعایت نکات بهداشتی و رعایت نکات ایمنی برای کارگران، بخش دیگری از برنامه پیشگیری از شیوع بیماری کووید 19 در این ناحیه صنعتی است.

وی با اشاره به مشکل بازگشت کارگران از شهرستان و امکان ابتلای آنان به بیماری کرونا، خاطر نشان کرد: بیشتر کارگران مناطق صنعتی اهل شهرستان هستند و حضور کارگران با فاصله زمانی در محل کار و اجرای قرنطینه هفتگی آنان در منزل راهکاری برای شناسایی افراد مبتلا و پیشگیری از شیوع بیماری در کارگاه ها و کارخانه ها است.

ناحیه صنعتی کمرد ضد عفونی و غربالگری شد

رئیس شورای صنعتی کمرد با اشاره به اجرای طرح غربالگری در این منطقه و اهدای 900 عدد دستکش، 900 عدد ماسک و یک هزار و 700 عدد ژل ضد عفونی کننده و ضد عفونی معابر اصلی، گفت: مشکل اصلی ما تامین ماسک کارگران در زمان از سرگیری فعالیت کارخانجات و کارگاه های فراوریی است.

محمد والی گفت : تعدادی از خیرین به کارگرانی که شرایط مالی مناسبی نداشتند یاری کردند اما تعداد کارگران زیاد است و یاری مالی دولت به کارگران در این زمینه راهگشا خواهد بود.

وی با بیان اینکه آمادگی راه اندازی صندوق قرض الحسنه برای یاری به کارگران را دارد، خاطر نشان کرد: اعطای وام قرض الحسنه به کارگران تا حدودی مسائل مالی آنها را رفع می نماید.

95 درصد از رستوران ها در شهرستان تعطیل شدند

رئیس اتحادیه رستوران دارهای شهرستان پردیس با اشاره به تعطیلی بیش از 95 درصد از واحدهای صنفی، گفت: در حال حاضر بعضی از تهیه غذاهای بیرون بر در سطح شهرستان فعالیت دارند و بقیه واحدهای صنفی تعطیل هستند.

حسین زرشکی ادامه داد: از اسفند ماه سال گذشته حقوق و عیدی تعداد زیادی از کارگرها پرداخت نشده و کارفرمایان به دلیل کمبود نقدینگی چک های برگشتی زیادی دارند.

وی گفت: تعداد زیادی از واحدهای صنفی پلمب شدند و کارگران بیکار شده برای تامین احتیاجهای خانواده مسائل زیادی دارند.

فقط نیمی از حقوق کارگران را پرداخت نموده ایم

علی شهیدی مدیر یکی از کارگاه های فراوری لوستر سرامیک در منطقه صنعتی خرمدشت است و با اشاره به مسائل مالی پیش آمده بابت بیماری کرونا، گفت: در این کارگاه فراوریی 50 نفر به کار اشتغال دارند و از اسفند ماه سال گذشته بیکار شدند در این شرایط در حد وسع و توان نیمی از حقوق دریافتی را به آنها پرداخت می کنیم.

وی با ابراز نگرانی بابت شرایط مالی کارگران خود می گوید: کارگران من مدت زیادی در این کارگاه با ما همراه بودند و روا نیست که در زمان بیکاری دریافتی نداشته باشند و در صورت ادامه تعطیلی تا اردیبهشت ماه حقوق آنها را پرداخت خواهم کرد.

این مدیر ادامه داد: کالاهای فراوریی کارگاه ما بر اساس سفارش است و اگر لوستر فروشی ها باز نشوند و سفارشی دریافت نکنیم، قطعا بیکار خواهیم شد.

از دیروز تا امروز 21 فروردین 1399 بر اساس معیارهای قطعی و تشخیصی 1634 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد.

با احتساب موارد جدید مجموع بیماران در کشور به 66220 نفر رسید، در طول 24 ساعت گذشته 117 بیمار کووید 19 جان خود را از دست دادند آمار جان باختگان به 4110 نفر رسیده است.

فرایند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا به امروز 32309 نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شدند

شهرستان پردیس با جمعیتی در حدود 300 هزار نفر در شرق پایتخت قرار گرفته است.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: ایرنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 9584

به "خبرنگاران کسب و کار به گل نشسته پردیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کسب و کار به گل نشسته پردیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید