تشخیص زودهنگام بیماری های کبدی امکان پذیر می گردد

به گزارش مجله آزمون اول، پژوهشگران آمریکایی، یک روش غیرتهاجمی برای تشخیص بیماری های کبد ابداع نموده اند که می تواند شناسایی بیماری ها را به شکل کارآمدتری انجام دهد.

تشخیص زودهنگام بیماری های کبدی امکان پذیر می گردد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدیکال اکسپرس، پژوهشگران دانشگاه ایالتی جورجیا(GSU)، روشی ایمن و غیرتهاجمی برای تشخیص بیماری های کبدی از جمله فیبروز کبد ابداع نموده اند که می تواند بیماری را به صورت کارآمد در مراحل ابتدایی آن شناسایی کند.

جنی یانگ(Jenny Yang)، استاد شیمی دانشگاه ایالتی جورجیا گفت: این روش، یک تغییر بزرگ برای تشخیص بیماری های کبدی در مراحل ابتدایی است و می تواند به پزشکان یاری کند تا درمان را به موقع و پیش از آن که برگشت ناپذیر گردد، شروع نمایند. شرکت های دارویی نیز با یاری این روش می توانند بیمارانی که واکنش مثبتی به درمان های بالینی دارند، شناسایی نمایند و بهتر از عهده ارائه دارو برآیند.

رنگ هایی که در آزمایش های ام .آر.آی به کار می روند، معمولا عامل کنتراست هستند و می توانند امکان آنالیز واضح ساختارهای داخلی بدن را طی روند تصویربرداری فراهم نمایند. پژوهشگران رشته های زیست شناسی و شیمی دانشگاه ایالتی جورجیا پیروز شدند یک عامل کنتراست موسوم بهProCA32.collagen1 ابداع نمایند که بیان غیرطبیعی کلاژن زیست نشانگر را طی مراحل بیماری هدف قرار می دهد و به عنصری موسوم به گادولینیم(Gadolinium) متصل می گردد.

آزمایش هایی که روی حیوانات صورت گرفته اند، نشان می دهند که ProCA32.collagen1 مبتنی بر پروتئین می تواند فیبروز کبد ناشی از مصرف الکل و بیماری کبد چرب غیرالکلی را که از وخیم ترین بیماری های کبدی هستند، در مراحل ابتدایی شناسایی کند.

این پژوهش نشان داد که تشخیص بیماری با یاری این روش، دو برابر دقیق تر از تشخیص با عوامل کنتراست معمولی است و می تواند تومورهایی به اندازه 0.1 تا 0.2 میلی متر را که 100 برابر کوچکتر از تومورهای شناسایی شده با روش های معمولی هستند، تشخیص دهد. از آنجا که این روش برای تشخیص تومورها به میزان بسیار کمی از عوامل کنتراست احتیاج دارد، خطر مسمومیت را نیز کاهش می دهد.

یانگ ادامه داد: بیشتر مردم باور نمی نمایند که به فیبروز کبد مبتلا هستند و نمی خواهند سبک زندگی خود را تغییر دهند؛ به همین دلیل پزشکان هم نمی توانند بیماری را در مراحل ابتدایی آن شناسایی نمایند. این افراد زندگی خود را به همان شکل ادامه می دهند و در مراحل بعد، به شکل حادتر بیماری و در نهایت سرطان مبتلا می شوند.

از آنجا که ProCA32.collagen1 می تواند با برقراری کنتراست در تصویربرداری، بافت های مبتلا به فیبروز که قابل دیدن نیستند معین کند، پزشکان قادر خواهند بود تا بافت های بیمار را از بافت های سالم تشخیص دهند و بر محدودیت های روش بافت برداری تهاجمی غلبه نمایند.

این پژوهش، در مجله Nature Communications به چاپ رسید.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3622

به "تشخیص زودهنگام بیماری های کبدی امکان پذیر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص زودهنگام بیماری های کبدی امکان پذیر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید