تدوین آیین نامه های مالکیت فکری و انتقال فناوری در دانشگاه یزد

به گزارش مجله آزمون اول، مسئول راه اندازی دفتر انتقال فناوری دانشگاه یزد، گفت: دغدغه های نوآوران دانشگاه در دفتر انتقال فناوری مرتفع می گردد.

تدوین آیین نامه های مالکیت فکری و انتقال فناوری در دانشگاه یزد

به گزارش خبرنگاران، حبیب زارع با بیان این که زیرساخت های قانونی دفتر انتقال فناوری دانشگاه یزد، تکمیل شده است، اظهار کرد: تمام کوشش این نهاد بر مرتفع سازی چالش های پیش روی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی در حوزه نوآوری پس از تشکیل ایده است و تا راه اندازی شرکت دانش بنیان ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به این که هر اکوسیستم نوآوری در راستای رشد و توسعه نوآوری فعالیت می نماید، اضافه کرد: دفتر انتقال فناوری دانشگاه یزد به عنوان مکمل نهادهایی چون مراکز رشد، پردیس فناوری و مرکز نوآوری در دانشگاه فعالیت خواهد نمود و تداخلی با وظایف دیگر نهادها نخواهد داشت.

مسئول راه اندازی دفتر انتقال فناوری دانشگاه یزد مدیریت انتقال فناوری در محیط دانشگاه را بر عهده این دفتر دانست و اضافه کرد: نظارت بر انتقال صحیح فناوری، شناسایی احتیاج فناورانه در سطح استان و کشور و انتقال به دانشگاه برای یافتن راهکارهای فناورانه جهت کاربردی شدن در صنعت از وظایف این نهاد است.

زارع در ادامه با بیان این که دفتر انتقال فناوری، از خرداد ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز نموده است، برگزاری سلسله جلسات هفتگی و تشکیل کمیته فناوری به عنوان اتاق فکر این دفتر را از اقدامات صورت گرفته مطرح نمود.

این مسئول توضیح داد: در این کمیته طراحی سیستم مناسب انتقال فناوری، تعیین اهداف و فرآیندهای لازم در این مجموعه و تدوین قوانین و آیین نامه های حوزه دانش بنیان انجام شد و مطالعات گسترده ای نیز بر روی نحوه فعالیت دفاتر انتقال فناوری در سایر دانشگاه های داخل و خارج از کشور برای یافتن الگوی مناسب برای آغاز کار صورت گرفت.

وی تدوین آیین نامه های مالکیت فکری و انتقال فناوری را از محوری ترین فعالیت های این دفتر برشمرد و اضافه کرد: در این آیین نامه ها دارایی های فکری مانند مقالات، اختراعات، نقشه های صنعتی، کتب و نرم افزارها تعیین شده و سهم دانشگاه، پدید آورنده و سرمایه گذاری یا حامی این نوآوری نیز تعیین می گردد.

مسئول راه اندازی دفتر انتقال فناوری دانشگاه یزد تامین اقتصادی و سرمایه گذاری در نمونه سازی، ثبت اختراع و فراوری انبوه را یکی از خدمات دفتر انتقال فناوری دانست و اعلام کرد: ارزش گذاری طرح و تعیین دامنه بازار از خدمات قابل ارائه در این حوزه است و این دفتر به عنوان اتصال دهنده نوآوران با نهادهای سرمایه گذار عمل خواهد نمود.

این مقام مسئول ارائه خدمات حقوقی نظیر اصلاح اشتباهات، نحوه عقد قراردادها، فروش دستاوردها، تنظیم قراردادها و خدمات تجاری سازی و بازاریابی دستاوردهای فناورانه برای ایجاد بازارهای بهتر را از دیگر خدمات این دفتر برشمرد.

زارع ادامه داد: شناسایی و برطرف احتیاجهای فناورانه، ارتباط با بخش خصوصی و جامعه به منظور احصا و مستندسازی احتیاجها، تیم سازی و نقش تسهیل گر و میانجی در برگزاری مناقصه های فناوری از دیگر وظایف این دفتر است.

وی در خاتمه با بیان این که به دلیل چابکی بخش خصوصی، مشاوره و اجرای طرح ها بر عهده یک شرکت دانش بنیان است، از اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان خواست چالش های حوزه نوآوری و اختراع را به دفتر انتقال فناوری ارجاع دهند.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 2730

به "تدوین آیین نامه های مالکیت فکری و انتقال فناوری در دانشگاه یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین آیین نامه های مالکیت فکری و انتقال فناوری در دانشگاه یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید