باید و نبایدهای مسافرت با بچه ها که لازم هست بدانید

به گزارش مجله آزمون اول، سفر کردن با خانواده برای اولین بار می تواند کمی ترسناک و چالش برانگیز باشد. با اینکه تکرار آن باعث می شود همه چیز آسان تر شود، بهرحال در سفر با بچه ها چالش هایی وجود دارند که مطمئنا هر بار با آنها روبرو خواهید شد. آماده بودن و اینکه بدانید چه کاری قرار است انجام دهید، مهمترین بخش این قضیه بحساب می آید. در نوشتار نکات کاربردی درباره سفر با بچه ها، باید و نبایدهای مسافرت با بچه ها را می شماریم تا به شما در این راه یاری نمایند.

باید و نبایدهای مسافرت با بچه ها که لازم هست بدانید

آرام حرکت کنید و برای هر کاری زمان بگذارید

این بخش از باید و نبایدهای مسافرت با بچه ها دقیقا برعکس کاری است که هنگام تنها سفر کردن انجام می دهیم. زمانیکه بدون خانواده و بچه ها سفر می کنیم، سعی داریم همه رفت و آمدها و بخش های کم اهمیت تر سفر را با عجله انجام دهیم و زمانیکه برای هر بازدید و هر تجربه صرف می کنیم، از یک حد خاص بیشتر نباشد؛ اما وقتی با بچه ها سفر می کنیم، همه چیز متفاوت است. وقتی با خانواده خود سفر می کنید، همه چیز بیشتر طول می کشد؛ از جمله اداره مدارک و مراحل دیگر در فرودگاه، خرید خوراکی و نوشیدنی و سوار شدن بر هواپیما. بنابراین براساس مقاله نکات کاربردی درباره سفر با بچه ها به خاطر داشته باشید که حتما زودتر از موقع خودتان را به فرودگاه برسانید تا زمان بسیار زیادی برای مسائلی که ممکن است پیش بیایند، داشته باشید. مسلما دلتان نمی خواهد بخاطر اینکه برای رد کردن کالسکه و بطری ها و ظرف های مربوط به غذا و خوراکی های فرزندانتان، ده دقیقه بیشتر معطل شده اید، پرواز خود را از دست بدهید. وقتی این اتفاق ناخوشایند بیفتد، به یک فاجعه تبدیل می شود، چرا که مجبور خواهید بود برای استفاده از پرواز بعدی با بچه ها کم حوصله و کج خلق در فرودگاه معطل شوید. این تنها یک نمونه از وقت هایی است که می بایست آرام حرکت کنید و برای هر چیزی زمان بیشتری در نظر بگیرید. وقتی با بچه ها سفر می کنید، قادر نخواهید بود تنها در یک روز به بازدید از چهار موزه، سر زدن به سه رستوران، انجام تور پیاده روی و دوچرخه سواری در طبیعت بپردازید. بلکه به زمان بیشتری نیاز دارید تا همه چیز به خوبی و درستی پیش برود و همه خانواده از سفر لذت ببرند.

بار خود را بیش از اندازه سنگین نکنید

ما اغلب تمایل داریم تمام وسایلی که بچه ها در خانه استفاده می کنند را همراه خود به سفر ببریم. بردن وسایل آشنا باعث می شود روال خانوادگیمان حفظ شود و مطمئن باشیم که تمام چیزهای مورد نیازمان را همراه داریم. متاسفانه، براساس مقاله باید و نبایدهای مسافرت با بچه ها این اصلا ایده خوبی نیست، زیرا در انتهای یک روز طولانی و پر فعالیت سفر، به احتمال بسیار زیاد مجبور خواهید شد حداقل یکی از بچه ها خود را به سمت محل اقامتتان حمل کنید، بنابراین داشتن بار سنگینی که مجبور باشید به همراه فرزندتان از گوشه ای به گوشه دیگر بکشید، اصلا منطقی به نظر نمی رسد. به همین دلیل، بهتر است تا آنجا که می توانید بار سبکتری را به سفر ببرید. سفر کردن بهرحال روال فعالیت های روزانه شما را بهم خواهد زد؛ پس بردن همه لوازم نیز دردی را درمان نخواهد نمود و تنها باعث کلافگی و دست درد خواهد بود. نکته عالی در خصوص سفر کردن این است که هر جای دنیا که بروید، بچه ها در آن نقاط زندگی می کنند؛ پس اگر به چیزی نیاز داشته باشید، می توانید آن را در مقصد خریداری کنید. البته در سفر به کشورهای کمتر توسعه یافته ممکن است چنین شرایطی وجود نداشته باشد؛ اما در بیشتر مقاصد گردشگری دنیا موارد مورد نیاز بچه ها موجود هستند.

تا آنجایی که می توانید همه چیز را رزرو کنید

رزرو کردن در سفرهای خانوادگی، به رزرو بلیط هواپیما محدود نمی شود. ممکن است براساس سفرهای تکنفره قبلی به این عادت داشته باشید که با رسیدن به مقصد تصمیم بگیرید که آیا از آن شهر خوشتان می آید یا خیر و سپس مکانی را برای اقامت انتخاب کنید. اما چنین روالی در سفر با بچه ها نتیجه خوبی به بار نمی آورد. در سفر خانوادگی وقتی به مقصد می رسید، دلتان می خواهد مستقیما به محل اقامت خود بروید، کیف ها و چمدان ها را در اتاق یا سوئیت خود بگذارید و در صورت نیاز، اجازه دهید فرزندانتان کمی استراحت کنند تا برای بخش های بعدی سفر سرحال تر باشند. بویژه زمانی که جهتی طولانی را برای رسیدن به مقصد طی نموده اید، بسیار خواستار چنین چیزی هستید. براساس مقاله نکات کاربردی درباره سفر با بچه ها شما می بایست پیشاپیش محل اقامت خود را بشناسید؛ اگر علاقمند هستید کمی انعطاف پذیری در سفرتان وجود داشته باشد، می توانید اولین محل اقامت را برای یک یا دو شب رزرو کنید و برای محل های اقامت بعدی خود در طول سفر تصمیم بگیرید. رزرو کردن تنها به بلیط هواپیما و اتاق هتل محدود نمی شود؛ هر چیزی را که پیشاپیش رزرو نموده باشید، یک نگرانی از فهرست نگرانی هایی که در طول سفر خواهید داشت، کم خواهد نمود.

در خصوص سفر به بچه ها توضیح دهید

توضیح پیشاپیش در خصوص سفر، بویژه در خصوص بچه های که برای اولین بار سفر می کنند، اهمیت دارد. وقتی بچه ها احساس راحتی نکنند، احساس مسروری نیز نمی کنند. آنها وقتی با چیزهای جدید بیشمار روبرو می شوند، احساس ناراحتی می کنند. اما وقتی در خصوص مراحل مختلف سفر برای آنها توضیح بدهیم و بدانند که دقیقا چه اتفاق هایی قرار است بیفتد، در طول سفر شرایط مختلف آن را درک خواهند کرد، زیرا از قبل می دانند که چه انتظاری از اتفاق بعدی داشته باشند و همین باعث می شود با آن احساس راحتی بیشتری خواهند داشت. توضیحات مورد نیاز براساس مطلب باید و نبایدهای مسافرت با بچه ها شامل این چیزها می شوند: اینکه به آنها بگوییم در فرودگاه انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشند؛ در هواپیما قرار است چه اتفاقی بیفتد و پرواز چقدر طول بکشد و زمان که به مقصد می رسید، چه چیزهایی در انتظار شما خواهند بود. همچنین می توانید از این فرصت برای بیان کردن انتظاراتتان از رفتار آنها در طول سفر بهره ببرید. با جزئیات توضیح دهید که در هواپیما، در هتل و در طول تورهای مختلف از آنها انتظار دارید چگونه رفتار کنند. وقتی بچه ها بدانند چه اتفاقاتی در حال اجرا هستند، کمتر سوال یا شکایت خواهند کرد؛ مسرور تر خواهند بود؛ احساس راحتی بیشتری خواهند داشت و در خصوص اتفاقات بعدی هیجان بیشتری نشان می دهند.

خوراکی را هرگز از قلم نیاندازید

بچه ها گرسنه می توانند یک سفر خانوادگی مفرح را در عرض چند دقیقه به یک فاجعه تبدیل کنند. هرچقدر روی این بخش از نکات کاربردی درباره سفر با بچه ها تاکید کنیم، باز هم کم است، بنابراین همواره مقداری خوراکی همراه با خود داشته باشید تا در صورت نیاز در دسترس فرزندان خود قرار دهید. در طول سفر، شما هرگز نمی توانید پیش بینی کنید فاصله بین دو وعده غذایی چقدر طولانی خواهد شد؛ ممکن است بخاطر یک پرواز با تاخیر، ترافیک غیرقابل پیش بینی جهت هتل یا یک تور که انتظار داشته اید کمتر طول بکشد و بنظر تمام نشدنی می رسد، فاصله بین دو وعده غذایی فرزندانتان بیش از اندازه طولانی شود. همچنین خوراکی هایی که در مقصد گردشگریتان وجود دارند، ممکن است با سلیقه بچه ها شما تفاوت بسیار زیادی داشته باشند. حتی ممکن است در حال ناهار خوردن باشید و فرزندتان بعد از خوردن دو لقمه یا قاشق، از غذا خوشش نیاید و دست از غذا خوردن بردارد. همچنین، اغلب اوقات بعد از یک بازدید عصرانه از یک موزه، با بچه ها گرسنه و بی صبر روبرو خواهید شد، بنابراین همراه داشتن خوراکی هم برای شما و هم برای فرزندانتان سودمند خواهد بود. گاهی ممکن است شما هم پا به پای بچه ها گرسنه باشید و همان خوراکی ها شما را نجات دهند. این هم یکی دیگر از باید و نبایدهای مسافرت با بچه ها بشمار می آید.

برای خرید لوازم خوب دست و دلباز باشید

لازم نیست بهترین و گران قیمت ترین لوازم را برای سفر تهیه کنید. دست و دلباز بودن برای خرید لوازم خوب و مفید، به این معنی است که اگر با کالسکه ای روبرو شدید که تا می خورد و جای کمتری می گیرد؛ وزن کمتری نسبت به سایر کالسکه ها دارد و همچنان آنقدر قوی و کارآمد هست که بتوانید فرزند خود را در تمام شهر بگردانید، بهتر است قیمت بالاتر آن را نادیده بگیرید و دست و دلبازی به خرج دهید. همچنین، برای خرید جایگاه کودک ویژه خودرو می بایست به دنبال گزینه ای باشید که امنیت فرزند شما را تامین کند و در عین حال وزن کمتری داشته باشد و هزینه آن را بدون هیچ تردیدی بپردازید. وقتی به خرید اینگونه لوازم می روید، با دقت به آنها نگاه کنید و فکر کنید کدام ویژگی آنها زندگی شما را در طول سفر آسان تر می سازد؛ همچنین تعداد دفعاتی که قرار است از آنها بهره ببرید را در نظر بگیرید. اگر آن وسیله قرار است همه چیز را آسان تر کند و به دفعات بسیار زیاد مورد استفاده قرار بگیرد، ارزش آن را دارد که کمی بیشتر خرج کنید. بعدها، زمانیکه درگیر بیرون آوردن یک کیف بسیار سنگین از درون یک تاکسی یا چپاندن آن درون خودرو نیستید، قدردان خواهید بود.

هرجا می روید برای تخفیف ویژه بچه ها درخواست کنید

با درخواست برای تخفیف ویژه بچه ها در طول سفر، در هزینه های خود صرفه جویی خوبی خواهید کرد. ممکن است این کار برایتان کمی سخت باشد؛ اما اگر چند بار این کار را انجام دهید، برایتان آسان تر می شود. از دانستن تعداد بسیار زیادی از مکان هایی که قصد بازدید از آنها را دارید برای بچه ها تخفیف قائل می شوند، شوکه خواهید شد. جاهایی که می توانید درخواست تخفیف کنید براساس مطلب نکات کاربردی درباره سفر با بچه ها به این توضیح هستند: حمل و نقل از جمله اتوبوس و قطار، استخدام راهنمای سفر، تورهای مختلف، خرید بلیط و پرداخت ورودی جاذبه های گردشگری، بسیاری از رستوران ها. گاهی این تخفیف ها در وبسایت ها و بروشورهای مربوط به این مکان ها ذکر می شوند و گاهی هیچ اثری از تخفیف در آنها دیده نمی شود، بنابراین حتی اگر چیزی نوشته نشد، حتما در خصوص تخفیف ها سوال کنید. همین سوال های کوچک و محدود می توانند هزینه سفر شما را حتی گاهی تا نیم کاهش دهند.

این حقیقت که مسائل پیش خواهند آمد را بپذیرید

این هم نکته ای است که قبلا در بخش های دیگر باید و نبایدهای مسافرت با بچه ها به آن اشاره ای کوتاه داشتیم؛ اما بهتر است دوباره روی آن تاکید کنیم. وقتی با بچه ها سفر می کنیم، حتما مسائلی پیش خواهند آمد. ممکن است بخاطر بردن فرزندتان به توالت، از اتوبوس جا بمانید. محتمل است فرزندتان گوشی یا تبلت خود را در یک تاکسی جا بگذارد و هیچ راهی برای بازپس دریافت آن نداشته باشید. شاید برنامه داشته باشید با فرزندانتان به یک رستوران عالی بروید و با مراجعه به آن رستوران، با درب های بسته روبرو شوید. در اینگونه شرایط، هیچ راهی ندارید و هیچ کاری از دستتان بر نمی آید. هرچه زودتر بپذیرید که این اتفاق ها اجتناب ناپذیر هستند، در زمان رخ دادن آنها استرس کمتری خواهید داشت. براساس مطلب نکات کاربردی درباره سفر با بچه ها بخاطر داشته باشید که سفر کردن یک نوع ماجراجویی محسوب می شود. حتی اگر چندین مشکل برایتان پیش بیاید، تجربه ای که به فرزندانتان هدیه می کنید، بسیار با ارزش هست.

ایمنی و امنیت

هیچ چیز در سفر از این احساس که ندانید فرزندتان دقیقا کجاست، بدتر نیست. براساس باید و نبایدهای مسافرت با بچه ها می بایست با دقت فراوان مراقب بچه ها خود باشید. هرگز نمی توانید حدس بزنید چه زمان یکی از آنها ممکن است برای دیدن یک منظره جالب، از جهت اصلی منحرف شود و سپس شما را گم کند. بنابراین در طول ماجراجویی های خود می بایست تمامی کوشش خود را انجام دهید تا ایمنی و امنیت فرزندانتان حفظ شود.

تک تک حرکات فرزندانتان را زیر نظر بگیرید

ممکن است این بخش از نکات کاربردی درباره سفر با بچه ها به نظرتان بدیهی بیاید؛ اما آنقدر مهم است که می بایست روی آن تاکید کنیم. فرقی نمی نماید در چه شرایطی باشید؛ چه شرایط طبیعی که همه چیز بدون هیچ مسئله ای در حال اتفاق افتادن است یا چه زمانی که دچار مسائل ویژه سفر شده اید، همواره و در همه حال می بایست بدانید فرزندانتان کجا هستند و چه می کنند. برای مثال، ممکن است زمانیکه در حال به کار بردن مهارت های زبانی خود برای خریدن بلیط قطار هستید، فرزند شما در چند ثانیه بخاطر دیدن چند آب نبات از شما دور شود و حتی اگر به سرعت او را پیدا کنید، حداقل چند لحظه مضطرب خواهید داشت. اگر با همسرتان یا یک فرد عظیمسال دیگر سفر می کنید، وظیفه مراقبت از بچه ها را بین خود تقسیم کنید. یکی از شما بلیط بخرد و دیگری از بچه ها مراقبت کند. اگر شما و بچه هاتان تنها هستید، حتما کاری کنید که تمام مدت جلوی چشمتان باشند. در صورت لزوم، دست های آنها را بگیرید یا آنها را مجبور کنید جلوی چشم شما بنشینند. اما براساس مقاله باید و نبایدهای مسافرت با بچه ها بهتر است بدانید حتی هوشیارترین و مراقب ترین والدین هم ممکن است فرزند خود را گم کنند. اگر فرزندان شما بیش از اندازه بازیگوش هستند و بسرعت از جلوی چشمتان ناپدید می شوند، بهتر است یک رهیاب جی پی اس به کفش یا کمربند آنها وصل کنید. در صورت دور شدن کودک، این رهیاب به صدا در می آید و به شما این امکان را می دهد که جای دقیق فرزند را بیابید.

اطلاعات تماس خود را به بچه هاتان بدهید

اگر با وجود کوشش های شما، فرزندتان گم شود، بهتر است اطلاعات تماس شما را همراه خود داشته باشد. اطلاعات تماس شما می بایست شامل این موارد باشند: نام، شماره تلفن، آدرس ایمیل، آدرس محل اقامت. بهترین کار این است که کاغذی حاوی اطلاعات بالا را در جیب لباس فرزندتان قرار دهید. اگر لباس او جیب ندارد، این کاغذ را به کمربندش وصل کنید یا درون کفشش بگذارید. سعی کنید در این زمینه خلاقیت به خرج دهید؛ اما بهرحال برای کودکتان توضیح دهید که بداند آن کاغذ را چطور می تواند پیدا کند. اگر فرزند شما به سن مناسب رسیده، به او یاری کنید شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل شما را یاد بگیرد. همچنین، می توانید آدرس محل اقامت را بنویسید یا در گوشی فرزندتان تایپ کنید.

مواد دارویی اصلی را همراه داشته باشید

یکی از آسان ترین راه ها برای خراب کردن یک روز سفر یا کل سفر این است که یکی از اعضای خانواده بیمار شود. اگر کل خانواده بیمار شوند که خیلی شرایط بدتری به وجود می آید. چه فرزند شما دچار دل درد شده باشد؛ چه خودتان به یک گیاه یا خوراکی آلرژی پیدا نموده باشید، می بایست آماده باشید تا عضو بیمار خانواده را هرچه سریع تر درمان کنید تا همه احساس بهتری داشته باشند. بنابراین همراه داشتن داروهایی مانند قرص سردرد، قرص آلرژی، قرص دل درد، قرص تهوع، مسکن و سایر داروهایی که ممکن است در طول سفر مورد نیاز قرار بگیرند، بسیار ضروری است. اگر عضوی از خانواده دارای نسخه پزشک است، می بایست نسخه را در طول سفر همراه داشته باشد. سعی کنید جعبه قرص ها که مشخصات کامل دارو را در بر دارد، با خود ببرید. قبل از آغاز سفر، قوانین مربوط به کشور مقصد را آنالیز کنید تا مطمئن شوید اجازه بردن داروهایتان به آن کشور را خواهید داشت تا اگر این امکان وجود ندارد، در جهت تهیه مجوز اقدام نمایید.

اصطلاحات مهم و ضروری در زبان کشور مقصد را یاد بگیرید

آموختن کلمات، اصطلاحات و جمله های مهم در زبان کشور مقصد بسیار اهمیت دارد و قطعا فوق العاده مفید خواهد بود. اما اگر فرزندتان دارای نیازهای خاص است، خودتان را آماده کنید که بتوانید در کشور مقصد، در خصوص آن مشکل یا نیاز به زبان آن کشور صحبت کنید. برای مثال، چیزهایی مانند آلرژی، رژیم های غذایی خاص، و نیازهای ویژه فیزیکی و ذهنی. ممکن است سخن گفتن از این نیازها در زبان خودتان بسیار آسان باشد؛ اما در کشوری که زبان آن را بلد نیستید، توضیح دادن آنها بسیار سخت خواهد بود. همچنین، می توانید از خدمات ترجمه آنلاین برای توضیح این نیازها در زبان مقصد بهره ببرید. روش دیگر این است که کارت هایی درست کنید که در آنها نیازها و مسائل خاص مورد نظرتان به دو زبان مقصد و زبان انگلیسی نوشته شده باشند. از آنجایی که به آسانی می توانید این کارت ها را به کارمندان هتل، گارسون رستوران، پزشک، پلیس یا هر کس دیگری که می بایست شرایط خاص شما را بداند، ارائه دهید، این روش فوق العاده عالی است. اگر به چند کشور با زبان های مختلف سفر می کنید، بهتر است این کارت ها را در همه آن زبان ها تهیه نمایید. این یکی از مهمترین نکات کاربردی درباره سفر با بچه ها است.

مدارک شناسایی را از قلم نیاندازید

وقتی با بچه ها سفر می کنید، همواره قوانین آنها را آنالیز کنید تا اگر ضروری است مدارک خاصی برای بچه ها تهیه کنید، در جهت تهیه آنها اقدام نمایید. در بعضی کشورها، ضروری است مدارک اصلی تولد هر یک از بچه ها را ارائه دهید تا ثابت شود والدین آنها هستید و حق همراهی با آنها، وارد شدن به کشور مقصد یا خارج شدن از آن را دارید. حتما از قبل تحقیق کنید و این مدارک را تهیه نمایید تا دچار مشکل نشوید. البته ممکن است در طول سفر، هرگز این موقعیت پیش نیاید که مجبور به ارائه این مدارک باشید؛ اما بهرحال می بایست طبق قوانین کشور مقصد عمل کنید.

یک جایگاه ویژه خودرو تهیه کنید

همانطور که در زادگاهتان، کودک خردسال خود را بدون جایگاه ویژه سوار اتومبیل نمی کنید، در طول سفر نیز نباید قوانین ایمنی را تغییر بدهید. اگر برای کرایه خودرو در مقصد برنامه ریزی نموده اید، حتما یکی از این جایگاه ها همراه خود ببرید. بیشتر شرکت های کرایه خودرو، از اینگونه جایگاه ها به مشتریان خود ارائه می کنند؛ اما شما نمی توانید صد در صد در این مورد مطمئن باشید. اگر این جایگاه، برای استفاده در هواپیما نیز طراحی شده باشد، خیلی بهتر خواهد بود.

سرگرمی سفر بچه ها را تامین نمایید

وقتی با بچه ها سفر می کنید، سرگرم نگه داشتن آنها امری بسیار ضروری است. همین نکته در بین نکات کاربردی درباره سفر با بچه ها می تواند سفر شما را به یک تجربه فوق العاده یا یک خاطره بسیار آزاردهنده تبدیل نماید. یکی از روش های سرگرم نگه داشتن بچه ها این است که به آنها اجازه بدهید لوازم الکترونیک مورد علاقه خود را همراه بیاورند. آنها می توانند در طول پرواز، در هنگام اتومبیل سواری، در صف های طولانی یا قبل از تماشای اجراهای مختلف از این لوازم استفاده کنند. حتی اگر در منزل، مقررات خاصی برای محدود کردن استفاده از لوازم الکترونیک برقرار نموده اید، در طول سفر بهتر است به بچه ها اجازه بدهید این قوانین را زیر پا بگذارند. اسباب بازی های کوچک و کتاب های مورد علاقه فرزندتان نیز می توانند بسیار مفید باشند. اسباب بازی های جدید و کتاب هایی که هنوز آنها را نخوانده اند، می توانند توجه آنها را بیشتر جلب کنند. اگر قرار است یک سفر طولانی داشته باشید، بهتر است در طول سفر در هر نقطه ممکن یک سوغاتی کوچک برای بچه ها بخرید. آنها این اسباب بازی یا سرگرمی های کوچک را دوست خواهند داشت و در تمام طول سفر در خصوص آنها هیجان زده خواهند بود.

اسباب بازی های قدیمی و عروسک های مورد علاقه بچه ها را همراه بیاورید

با اینکه خرید اسباب بازی های جدید در طول سفر بسیار جالب است، اما گاهی اسباب بازی های قدیمی، پتوی مورد علاقه، سرگرمی های محبوب و عروسک های مورد علاقه بچه ها، تاثیر بیشتری در سرگرم کردن یا آرام کردن آنها دارند. اگر فکر می کنید فرزندتان ممکن است در طول سفر بیقراری کند، حتما حداقل یکی از آنها را همراه بیاورید تا در آرامتر شدن به او یاری کند. همراه داشتن این چیزها به آنها یاری می نماید بدون نگرانی در خصوص اینکه چه اتفاقی قرار است، بیفتد سوار هواپیما شوند. اگر بچه ها شما وسیله یا شی خاصی دارند که همه جا آن را با خود می برند، هرگز از قلم نیاندازید آن را در ساک دستی خود بگذارید. مسلما دلتان نمی خواهد در تمام طول سفر، برای نیاوردن آن شی جواب پس بدهید و غر بشنوید.

یک دوربین عکاسی به دست آنها بدهید

هر زمان که احساس کردید بچه ها شما به سنی رسیده اند که احساس مسئولیت کنند، یک دوربین عکاسی کوچک برایشان بخرید تا در طول سفر از آن استفاده کنند. این دوربین قرار نیست یک دوربین حرفه ای و گران قیمت باشد؛ شما می توانید یک دوربین فانتزی ارزان قیمت برایشان تهیه کنید یا به آنها اجازه دهید از دوربین گوشی قدیمی شما استفاده کنند. اگر برای این کار زیادی کم سن و سال هستند، می توانید گاهی گوشی یا دوربین خود را در اختیار آنها قرار دهید تا از آنها برای عکس دریافت استفاده کنند. داشتن یک دوربین عکاسی و کوشش در ثبت کردن بهترین عکس ها باعث می شود بچه ها روی چیزهایی که در طول سفر مشاهده می کنند، تمرکز کنند. همین وسیله کوچک باعث می شود آنها زیبایی مناظر را ببینند؛ ویژگی های فوق العاده معماری یک بنا را مورد توجه قرار دهند و روی جزئیات مربوط به جمعیت اطراف و شلوغی شهر تمرکز کنند. همچنین عکس هایی که آنها از طریق دوربین ثبت می کنند، برای نشان دادن به دوستان و آشنایان فوق العاده خواهند بود و به آنها یاری می کنند خاطرات آن سفر خاص را بخاطر بیاورند.

به بچه ها بالغ تر پیشنهاد بدهید خاطرات خود را بنویسند

یک روش عالی برای اینکه بچه ها بالغ تر را وادار کنیم در خصوص سفر عمیق تر بیندیشند، این است که به آنها یک دفتر خاطرات هدیه کنیم. سپس هر شب برای آنها زمان بگذارید و به آنها یاری کنید که در خصوص اتفاقاتی که در آن روز خاص تجربه نموده اند، بنویسند. آنها را هدایت کنید تا در خصوص کارهایی که آن روز انجام داده اند، چیزهایی که دوست داشته اند و چیزهایی که از آنها لذت نبرده اند، همراه با هر گونه نظر و فکری که در خصوص سفر یا مقصدی که در آن بسر می برید دارند، بنویسند. نوشتن خاطرات به آنها یاری می نماید در آینده سفر خود را با جزئیات به یاد آورند و به آنها یاری می نماید در خصوص انواع چیزهایی که دوست دارند در طول سفر انجام دهند یا تجربه کنند، آگاهی کسب کنند. همچنین، دانستن این بخش از نکاتی درباره سفر با بچه ها به شما یاری می نماید سفرهای آینده را طبق سلیقه و علاقه آنها برنامه ریزی کنید. دفتر خاطرات می تواند انواع مختلف داشته باشد؛ یک سررسید، یک دفتر یادداشت کوچک یا یک دفتر عظیم سیمی. اگر کودک شما ترجیح می دهد، می تواند از وسایل الکترونیک مانند لپ تاپ، تبلت یا گوشی برای ثبت خاطرات خود استفاده نماید.

برای برنامه ریزی زمان پرواز به طور استراتژیک عمل کنید

برای بیشتر مقاصد گردشگری، پروازهای متعدد در زمان های مختلف روز وجود دارند. بهتر است به زمان بندی پروازها نگاه کنید و آنها را با برنامه زندگی کودک خود مقایسه نمایید. بچه ها شما حتما شب ها در یک زمان تعیین به خواب می فرایند؛ بنابراین مسلما اگر مجبورشان کنید تا سه ساعت بعد از آن موقع تعیین در فرودگاه و منتظر سوار شدن بر هواپیما بمانند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟! از طرف دیگر، اگر بتوانید زمان پرواز را طوری تنظیم کنید که با زمان خواب آنها هماهنگ باشد، ممکن است تمام طول پرواز را به خواب بگذرانند و همین باعث آرامش و آسایش شما خواهد بود. اینکه به بچه ها اجازه دهیم در زمانیکه به خواب نیاز دارند، بخوابند و استراحت کنند، باعث می شود در زمان بیداری سرحال تر و مسرور تر باشند.

از بچه ها بخواهید خودشان ساک هایشان را حمل کنند

اگر با یک نوزاد یا کودک کم سن و سال سفر می کنید، مسلما قادر نخواهند بود در جابجایی ساک ها در فرودگاه به شما یاری کنند. اما اگر بچه ها کمی عظیمتر باشند، حتما قادر هستند ساک یا کوله پشتی کوچک خود را حمل کنند. از همان زمان که بچه ها مسئولیت جابجایی کیف ها و وسایلشان را به عهده می گیرند، سفر خانوادگی به تجربه ای بسیار آسان تر تبدیل می شود. بچه ها بالغ تر و نوجوانان به آسانی می توانند از پس حمل ساک ها و کیف هایشان بربیایند. اجازه ندهید به اینکه شما این کار را انجام دهید، عادت کنند. تا آنجایی که می توانید سعی کنید هرچه زودتر این مسئولیت را به آنها واگذار کنید. این کار باعث می شود احساس مسئولیت بیشتری پیدا کنند و شما هم کمتر خسته شوید.

برای زمان های ویژه استراحت برنامه ریزی کنید

مقدار استراحتی که شما به عنوان یک خانواده نیاز دارید به سن بچه ها شما بستگی دارد. نوزادان و بچه ها کم سن و سال به چرت های روزانه نیاز دارند. بچه ها بالغ تر می توانند یک روز طولانی را بدون چرت زدن بگذرانند؛ اما به احتمال زیاد قادر نخواهند بود برای چند روز متوالی بدون استراحت روزانه باقی بمانند. اگر روزهایتان مملو از فعالیت های مختلف و تجربه های متفاوت است، حتی شما نیز به عنوان یک عظیمسال نیاز دارید هر چند روز یکبار استراحتی داشته باشید. برنامه ریزی برای زمان های استراحت هر روزه به شما یاری می نماید خانواده را سرحال و شاد نگه دارید؛ همچنین، باعث می شود یک سفر خانوادگی بدون استرس داشته باشید.

به بچه ها بالغ تر اجازه دهید نوع فعالیت ها را خودشان انتخاب کنند

هرچقدر بچه ها عظیمتر شوند، به احتمال زیاد دلشان می خواهد که در تصمیم ها مشارکت داشته باشند و در خصوص فعالیت هایی که قرار است در طول سفر انجام گیرند، نظر بدهند. به آنها اجازه دهید این کار را انجام دهند. بیاد داشته باشید این سفر تنها برای شما نیست و به آنها نیز تعلق دارد. اگر آنها به چیزی علاقه دارند، می بایست کوشش کنید تا آن چیز را به برنامه های سفر اضافه کنید. می توانید بعد از تحقیق در خصوص مقصد گردشگری، مجموعه ای از گزینه ها را در اختیار آنها قرار دهید تا از میان آنها انتخاب کنند. بدین صورت، با ترکیب انتخاب های شما و آنها، همه از سفر لذت خواهند برد. بچه ها شما احساس می کنند در جزئیات سفر دخالت دارند و در خصوص کارهایی که قرار است انجام دهند، هیجان بیشتری به خرج می دهند. گاهی حتی می توانید از آنها درخواست کنید در خصوص مقصد گردشگری تحقیق کنند و سپس در بازدید از نقاط مختلف آن مقصد، اطلاعاتی که کسب نموده اند را در اختیار شما بگذارند. آنها با این کار احساس غرور خواهند کرد و چیزهای بسیاری خواهند آموخت.

انعطاف پذیر باشید

بهتر است این فهرست را با یکی دیگر از نکات کاربردی درباره سفر با بچه ها به انتها برسانیم. وقتی به مقصد گردشگری می رسید، هر چقدر هم که از قبل برای سفر خود برنامه ریزی نموده اید، سعی کنید انعطاف پذیر باشید. ممکن است در طول سفر مسائلی پیش بیایند، اعضای خانواده گاهی کج خلق شوند و نیاز به استراحت داشته باشند، بعضی مکان های مورد نظرتان بسته شوند و برای انجام کارهای مختلف بیشتر از آنچه که فکر می کردید، معطل شوید. اگر در تمام طول سفر در خصوص این چیزها مضطرب شوید یا برای تمام کردن یک بخش و رسیدن به مرحله بعدی سفر عجله کنید، اضطراب و استرس شما به تمامی اعضای خانواده منتقل می شود. به جای این کار، سعی کنید آرامش خود را حفظ نمایید و در برنامه ریزی سفر انعطاف پذیر باشید. مسرور نگه داشتن خانواده، بویژه بچه ها مهمترین قسمت هر سفر بشمار می رود. مسلما قادر نخواهید بود همه چیز را ببینید، بنابراین اینکه به دیگران برای عجله کردن و بازدید از نقاط بیشتر فشار بیاورید، باعث بهتر شدن سفرتان نخواهد شد. ناراحت شدن بخاطر از دست دادن یک بخش از سفر نیز به هیچکس یاری نخواهد نمود. پس، با جریان زندگی هماهنگ شوید، آرامش خود را حفظ کنید و یک سفر خانوادگی بدون استرس داشته باشید.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: همگردی
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 10563

به "باید و نبایدهای مسافرت با بچه ها که لازم هست بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدهای مسافرت با بچه ها که لازم هست بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید