بازهم ناکامی در تیراندازی، نگرانی برای المپیک 2020 دوچندان شد

به گزارش مجله آزمون اول، ملی پوشان تیراندازی ایران با یک ترکیب 15 نفره عازم رقابت های جام جهانی هند شد اما بدون کسب سهمیه المپیک و تنها با یک مدال برنز در تپانچه 25 متر به ایران بازگشتند.

بازهم ناکامی در تیراندازی، نگرانی برای المپیک 2020 دوچندان شد

به گزارش خبرنگاران، مسابقات تیراندازی جام دنیای هند و اولین دوره از مسابقات کسب سهمیه المپیک در سال 2019 میلادی از چهارم تا هشتم اسفندماه به میزبانی دهلی نو هند انجام شد. تیم ملی تیراندازی ایران با ترکیب 15 نفری در دو رشته تپانچه و تفنگ عازم این رقابت ها شد. در این مسابقات نفرات اول و دوم صاحب سهمیه المپیک 2020 می شدند اما هیچ کدام از نمایندگان ایران به مدال طلا و نقره نرسیدند و از کسب سهمیه المپیک توکیو ناکام ماندند. تنها مدال کسب شده در این مسابقات توسط هانیه رستمیان در تپانچه 25 متر به دست آمد که این اولین مدال تاریخ ایران در این ماده بود.

البته الهه احمدی در این مسابقات توانست در مرحله حذفی تفنگ سه وضعیت رکورد دنیا را تکرار کند که نوید خوبی برای به فینال رسیدن او و کسب سهمیه المپیک در این مسابقات بود. رکوردی که حتی تیراندازان سایر کشورها هم در مرحله مقدماتی برای رسیدن به فینال ثبت نکردند. احمدی در مرحله مقدماتی نتواست این رکورد را تکرار کند و با قرار گیری در رده پنجاه دوم از رسیدن به فینال این ماده بازماند. مینا قربانی در تپانچه و امیر محمد نکونام نیز در تفنگ بادی هر چند به فینال رسیدند اما در فینال نتواستند به مدال برسند و سهمیه المپیک برای ایران به دست نیامد. نجمه خدمتی هم که در بازی های آسیایی اینچئون درخشید و بعد از آن هم توانست سهمیه المپیک ریو را کسب کند در این مسابقات نه در بخش بادی و نه در بخش خفیف به فینال راه نیافت.

این نتایج افول تیراندازان را نشان می دهد که یکی از عوامل آن می تواند مسائل و کمبودهای پیش رو تمریناتشان باشد. تیراندازان ایرانی برای حضور در این مسابقات با کمبود فشنگ در تمرینات و اردوها روبرو بودند و تمرینات خود را در بخش خفیف به صورت خشک پیگیری می کردند. این در حالی است که حریفان آن ها برای هر مسابقه حدود 20 تا 25 هزار فشنگ شلیک می نمایند. از طرفی هم قرار بود تیم ملی برای کمبود مهمات عازم اردوی تدارکاتی هانوفر آلمان شوند اما طبق گفته مسئولان فدراسیون به دلایل مختلف از جمله تعطیلات سال نو میلادی، گرانی دلار، نبودن هتل و … این اردو هم لغو شد تا تیراندازان ایران بدون تمرین مناسب و فشنگ تست شده عازم مسابقات جام دنیای شوند. تیراندازان ایرانی بیش از 6 ماه هم از صحنه رقابت دور بودند. در این میان تنها راه چاره فدراسیون برای رفع این مشکل اعزام زودتر تیراندازان به هند بود تا به فاصله چند روز مانده به شروع مسابقات فشنگ تهیه و بتوانند در مسابقه با آن فشنگ ها شلیک نمایند.

با همه این شرایط و کمبودها اما مسئولان فدراسیون تیراندازی و کادر فنی تیم ملی به کسب سهمیه المپیک حداقل در ماده بادی در هند امیدوار بودند. گویی تنها امید مسئولان به ویژه رئیس فدراسیون این بود که استعداد ملی پوشان نتیجه دهد و تیراندازان ایران با توجه به رکوردهایی که در اردوهای داخلی به ثبت می رسانند بتوانند در هند سهمیه المپیک را کسب نمایند. اما تیراندازان ایرانی نه تنها در بخش خفیف بلکه در بخش بادی هم انتظارات را برآورده نکرده و با دستان خالی از سهمیه المپیک به ایران بازگشتند.

هرچند که تا بازی های المپیک 2020 مسابقات زیادی برای کسب سهمیه المپیک باقی مانده اما نتیجه تیراندازان در بازی های آسیایی 2018، قهرمانی دنیا کره (بخش بزرگسالان) و جام دنیای 2019 هند به خوبی نشان می دهد که مشکل اساسی در این رشته وجود دارد. اکنون گویی زنگ خطر به صدا درآمده و باید مسئولان فدراسیون در فاصله کوتاهی که تا المپیک باقی است فکر اساسی به حال این رشته نمایند و درصدد رفع مسائل برآیند تا حداقل تعداد سهمیه کسب شده در المپیک ریو تکرار گردد.

ممکن است مسائل زیادی در این رشته وجود داشته باشد اما بزرگترین آن را می توان کمبود مهمات دانست. تیراندازان ایرانی به گفته سرمربی تیم ملی تفنگ حدود هشت ماه است که تنها تمریناتشان را خشک انجام می دهند. البته این مشکل سال ها است که گریبانگیر تیراندازان است اما فدراسیون های قبل اغلب با اعزام به مسابقات و اردوهای تدارکاتی سعی در رفع کردن آن داشتند. به نظر می رسد که فدراسیون تیراندازی نیز باید به هر طریق ممکن این مشکل را رفع کند تا این رشته به جای برگشت به عقب، راستا رو به جلویی را در پیش بگیرد.

از طرفی در المپیک ریو بیشترین سهمیه کسب شده توسط نمایندگان ایران در رشته تفنگ بود، همچنین بیشتر مدال های کسب شده در تیراندازی نیز توسط ملی پوشان تفنگ حاصل شده اما اکنون با توجه به نتایج حاصله شاید نداشتن مربی خارجی یکی دیگر از مسائل این رشته باشد. قبل از المپیک ریو لازلو سرمربی تیم ملی تفنگ ایران بود و موفقیت های زیادی هم با او برای این رشته به ارمغان آمد. اکنون با توجه به اینکه فدراسیون تیراندازی برای تپانچه از مربی خارجی استفاده می نماید به نظر می رسد که باید برای رشته تفنگ نیز یک مربی خوب خارجی استخدام کند تا حداقل نتایج قبل تکرار گردد.

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 722

به "بازهم ناکامی در تیراندازی، نگرانی برای المپیک 2020 دوچندان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازهم ناکامی در تیراندازی، نگرانی برای المپیک 2020 دوچندان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید