ایران می تواند نقش مهمی در ثبات کل منطقه خاورمیانه داشته باشد

به گزارش مجله آزمون اول، خبرنگاران: بحران های سومین اقتصاد بزرگ قاره سبز تمامی ندارد؛ ایتالیا درست در زمانی که با انواع و اقسام شاخص های منفی در عرصه اقتصاد دست و پنجه نرم می کند، حالا با خلأ در پست ریاست جمهوری روبرو شده است.

ایران می تواند نقش مهمی در ثبات کل منطقه خاورمیانه داشته باشد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هرچند رئیس جمهوری در چکمه خیلی پست دندان گیری نیست و بیشتر تشریفاتی به حساب می آید اما همین که می تواند نخست وزیر تعیین کند یا اینکه مجلس را منحل کند، کمی تا قسمتی این مقام تشریفاتی را مهم می کند.

چند روزی نیست که جورجیو ناپولیتانو، ردای ریاست جمهوری را از تن در آورد و نامه استعفای خود را روی میز ملت گذاشت؛ از همان روز، نامهای زیادی برای جانشینی مرد کارکشته ایتالیایی ها پیشنهاد می شود. اما کم نیستند کسانی که دوست دارند بعد از این همه مدت یک زن، صندلی شماره یک سرزمین پائولو مالدینی را به دست آورد. ناپولیتانو که 89 سال دارد، دلیل این اقدام را افزایش سن و خستگی عنوان کرد. جورجیو ناپولیتانو که 89 سال سن دارد، زندگی سیاسی خود را از سال 1953 و به عنوان نمایندۀ حزب کمونیست ایتالیا در مجلس این کشور آغاز کرد و یازدهمین رئیس جمهوری ایتالیا بود که به مدت 9 سال این سمت را در اختیار داشت. ناپولیتانو اولین بار در سال 2006 میلادی و برای دومین بار نیز در 20 آوریل 2013 و در شرایطی که ایتالیا دچار بحران سیاسی بود، انتخاب شد. با استعفای رئیس جمهوری، پیترو گرسو، رئیس سنا و سرپرست سابق گروه مقابله با مافیا در ایتالیا به طور موقت این سمت را به عهده گرفته است.

رأی گیری در مجلس ایتالیا برای انتخاب رئیس جمهوری جدید احتمالاً اواخر ماه ژانویه انجام می شود و مجلس این کشور تنها 15 روز برای انتخاب رئیس جمهوری جدید فرصت دارد. این رأی گیری نمایان گر قدرت ماتئو رنزی، نخست وزیر و قانون گذاران حامی وی در حزب حاکم دموکراتیک چپ میانه خواهد بود.

هرچه نباشد، ایتالیا هنوز که هنوز است بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا محسوب می شود و تحولات این کشور برای ما تا حدودی مهم است. چند روز پیش وقتی خبرنگار بین الملل خبرنگاران با سناتور ایتالیایی خانم پائولا دِ پین (Paola De Pin) در مورد آخرین تحولات ایتالیا و روابط این کشور با ایران گفت گو کرد، او به نکات مهمی اشاره کرد؛ اینک و در ادامه پرونده انتخاب رییس جمهور جدید ایتالیا، خبرنگار خبرنگاران با یکی دیگر از سناتورهای ایتالیایی یعنی خانم آلیسیا پترالیا (Senatrice Alessia Petraglia)، عضو کمیسیون روابط خارجی سنای ایتالیا گفت وگو کرده است که در ادامه می توانید پاسخ های وی را مشاهده نمایید.

به نظر شما چه کسی بهترین جایگزین برای جورجیو ناپولیتانو است؟

ما مایلیم که رئیس جمهور جدیدی ببینیم که دارای یک شخصیت بانفوذ، مستقل، بدون تعصب و دارای یک وجهه بین المللی بالا باشد. دو سال پیش ما رأی خود را به رومانو پرودی دادیم و ما فکر می کنیم که بهترین شخص برای ایتالیا در کل دنیا می باشد.

نظر شما راجع به عملکرد ماتئو رنتزی در سال 2014 چیست؟

ما عمیقاً از عملکرد رنتزی در سال 2014 مأیوس شده ایم. او قولهای زیادی به ما داد اما اصلاحات ملموس خیلی کمی انجام شد و تمام ویژگی هایی که در بالا ذکر کردیم به شدت با چیزی که دولت انجام داده متفاوت است.

حزب متبوع من (اکولوژی چپ و آزادی) به شدت با همین اصلاحات کمی که دولت انجام داده است مخالف است. دستورالعمل شغلی (jobs act) حق کارگران را کاهش داد و دستمزد آنها را نیز کاهش خواهد داد بدون اینکه نیروی انسانی توسعه پیدا کند. بودجه کاملاً در جهت شاخص های ریاضتی بود که به طور فعالانه ای به گسترده شدن بحران مالی کمک می کرد به جای اینکه آن را کاهش دهد و همچنین سرمایه گذاری در فرهنگ، دانشگاه و پژوهش را نیز کم کرد.

حتی بعضی سیاست ها که می توانست مفید باشد، شبیه کم کردن مالیات ها برای کارگران با دستمزد کم، تأثیر مثبت مورد انتظار را ایجاد نکرد چون آنها هم بر مبنای قطع هزینه ها بودند.

پیشنهاد شما برای حل بحران مالی ایتالیا چیست؟

ما به شدت نیاز داریم روی آموزش، انرژی های تجدیدپذیر و گردشگری پایدار سرمایه گذاری کنیم برای اینکه دسترسی آسان تری به افراد و کسب و کارهای کوچک داشته باشیم. ما باید مالیاتِ کسب و کارهای نوپا را از بین ببریم و مهمتر اینکه رویه های دموکراتیک و مالی را برای این شرکت ها آسان کنیم.

پیش بینی شما در مورد اقتصاد ایتالیا در سال 2015 چیست؟

ما تسهیلاتی را برای ریکاوری قوی در آغاز سال ندیدیم. بعضی نشانه های مثبت کوچک وجود دارد که نشان می دهد ما دارای سرعت خیلی کمی هستیم اما ریسک عمده ای که ایتالیا و اروپا با آن روبرو اند کاهش قیمت ها است که ریکاوری واقعی مالی را برای سالهای زیادی به تعویق می اندازد.

اگر ما ایدئولوژی ریاضت را متوقف نکنیم و به شدت روی این بخشها سرمایه گذاری نکنیم که آینده کشورمان را تضمین کند، به طور آشکار وضعیت ایتالیا بهتر نخواهد شد.

روابط بین ایران و اتحادیه اروپا را در سال 2015 چگونه می بینید؟

ما معتقدیم ایران می تواند نقش مهمی در ثبات کل منطقه خاورمیانه داشته باشد، مخصوصاً اینکه مخالفت آشکاری با داعش نیز دارد. ما همچنین معتقدیم که رابطه قوی بین ایران و ایتالیا و کل جامعه بین الملل می تواند به تسریع و تغییر به سمت جامعه باز کمک کند که نسل جوان در ایران مانند کشور ما به دنبال آن هستند و این برای کشور ما هم باارزش خواهد بود.

گفت وگو از مهدی دل روشن

پ

pariblog.ir: پری بلاگ | در دنیایی از وبلاگ ها و وبسایتهای خبری و علمی چرخی بزنید

منبع: تسنیم
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 3812

به "ایران می تواند نقش مهمی در ثبات کل منطقه خاورمیانه داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران می تواند نقش مهمی در ثبات کل منطقه خاورمیانه داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید